Publicitat
Publicitat

Objectiu: portar la poesia a les escoles

L'ARA va engegar la tardor passada una campanya ambiciosa: Cap escola sense la Bernat Metge . L'objectiu era fer arribar als joves lectors la col·lecció de literatura clàssica que havia impulsat el 1922 Francesc Cambó, amb l'empenta de mecenes de renom i de la societat civil de l'època. La fórmula per aconseguir-ho anava així: el diari regalava una col·lecció sencera a una escola per cada subscriptor que comprés els 51 volums dels clàssics grecs i llatins. La idea va ser un èxit: més de 1.150 lectors van fer de mecenes culturals i van adquirir la col·lecció i en van regalar una altra als seus centres escolars preferits dels Països Catalans.

Amb aquest precedent, l'ARA engega el cap de setmana que ve una aposta similar: portar a escoles i instituts de parla catalana la col·lecció Els millors poetes catalans del segle XX . 42 volums d'una col·lecció en què per primera vegada s'inclouen tots els poetes claus del segle XX, que és el Segle d'Or de la poesia catalana, juntament amb la poesia medieval del XV.

"Per què a les pissarres de les escoles o als taulers de les biblioteques no s'escriu, sota del dia, el mes i l'any, o en lloc seu, un vers -només una línia!- d'un bon poeta encara que els alumnes no l'entenguin completament? Només que els sorprengui una paraula, una frase, un so, és suficient. No han d'entendre-ho necessàriament tot. És com un regal; el que s'hi vulgui aturar, ho pot fer; el que no, hi passa de llarg. La renovació del vers diari té un efecte sorprenent", escrivia Emili Teixidor a La lectura i la vida (Columna). L'ARA ja aplica aquesta màxima a la seva capçalera. I el pedagog i escriptor de Roda de Ter hi afegia: "És millor un esforç mínim però constant que un gran esforç esporàdic que deixa el lector esgotat i sense ganes de continuar. Llegir un vers, o sigui, una línia de poesia -només una- diària, és una cosa fàcil i que deixa satisfet el lector". "La poesia és el joc de les paraules per excel·lència. No l'amaguem als infants, fem-la visible a l'aula o a la biblioteca de l'escola, donem-la a conèixer diàriament -no només, i ben aïlladament, en dates assenyalades-, fem-la llegir o llegim-la, recitem-la o cantem-la, i, sobretot, fem-la viure i sentir".

Teixidor estava convençut que la poesia inexorablement atraparia el lector. L'ARA s'afegeix a aquesta teoria i aposta per acostar a les famílies i als escolars -i als paladars més habituats a la lírica- els 34 millors poetes catalans del segle XX.

Més continguts de