Publicitat
Publicitat

'PA NEGRE' I ELS PREMIS DE L'ACADÈMIA DE HOLLYWOOD

L'equip de 'Pa negre' es prepara per fer realitat la nominació més desitjada

Operació Oscar: primera fase

Guanyar un Oscar no és fàcil per a ningú. Alfred Hitchcock no en va guanyar cap, per exemple. N'hi van haver de donar un d'honorífic. I si un monstre del cinema amb carrera d'èxit a Hollywood com ell no ho va tenir fàcil, no cal ni que parlem ja d'una pel·lícula en català ambientada a la plana de Vic.

Pa negre, candidata sorpresa de l'Acadèmia del Cine Espanyol, no parteix com a favorita en la cursa dels Oscars, però els seus responsables -amb la productora Isona Passola al capdavant- estan disposats a fer tot el que calgui perquè el 26 de febrer aconsegueixi el premi a la millor pel·lícula de parla no anglesa. Però abans, esclar, cal que estigui nominada.

Un procés complex

El procés per escollir les cinc pel·lícules nominades a la categoria de Pa negre, en marxa des de l'octubre, és molt complex. L'Acadèmia de les Arts i les Ciències Cinematogràfiques de Hollywood divideix les 63 pel·lícules candidates en quatre grups, cadascun d'uns 15 títols, i adjudica un grup als acadèmics que s'ofereixen voluntaris, que han d'acreditar haver vist un 80% dels films del seu grup. A partir de les seves valoracions, el 22 de gener l'acadèmia nord-americana fa pública la short list, una llista dels nou films més valorats pels acadèmics. Immediatament es reuneixen dos comitès especials a Los Angeles i a Nova York, que miren en dues jornades els nou títols i trien les cinc nominades a millor pel·lícula de parla no anglesa. El 24 de gener s'anunciaran tots els finalistes als Oscars.

Què poden fer els 63 aspirants per influir en el resultat final? Per compensar les desigualtats entre els films més humils i els que tenen un gran estudi al darrere, l'acadèmia nord-americana té unes normes molt estrictes que restringeixen el contacte dels representants de les pel·lícules amb els acadèmics i prohibeixen qualsevol mena de regal. La premsa es converteix, doncs, en l'aliada perfecta per arribar als acadèmics. Per tant, trobar la persona perfecta per coordinar la relació amb els mitjans és una decisió molt important.

Coix, jueu i gai

A Los Angeles, Isona Passola i Núria Costa, cap de l'equip de màrqueting de Pa negre, es van reunir amb diversos publicistes. Aconsellades per Juan Gordon, productor de También la lluvia -finalista l'any passat de la short list-, es van decidir per Joshua Jason, "el més friqui de tots", segons Passola, però l'únic que comprenia la pel·lícula i la defensava amb passió. Coix, jueu i gai, Jason era l'opció ideal per a una pel·lícula com Pa negre. "Lluitarà com un cabró", deia en broma la productora.

El primer que ha fet Jason és reservar les millors dates per a la projecció oficial de l'Acadèmia (el 10 de desembre) i la recepció oficial (el 9 de gener). Amb ell han arribat a la conclusió que els nens són, sense cap mena de dubte, el punt fort de la pel·lícula per al públic nord-americà.

Nens, animals i eufemismes

Tornant a Hitchcock, que odiava treballar amb nens i animals, resulta que aquests són respectivament el punt més fort i el més sensible de Pa negre per al públic nord-americà. El treball interpretatiu de Francesc Colomer i Marina Comas ha entusiasmat els espectadors en les primeres projeccions als Estats Units. "Hollywood adora les pel·lícules de nens -diu Passola-. En cap projecció de Pa negre he vist un públic amb tanta complicitat amb els nens com el de l'Egyptian Theater de Los Angeles". Però l'escena en què un cavall és llançat al buit suscita preocupació i suspicàcia. La pregunta inevitable es repeteix: ¿ha pres mal cap animal per fer la pel·lícula?

Per delimitar les zones de risc amb el públic nord-americà, Passola ha treballat amb un coach, amb el qual van decidir prescindir de l'eslògan promocional"Les mentides dels grans converteixen els nens en monstres", per evitar les connotacions del gènere de monstres. El substitut, "Quan la guerra dels grans acaba, la guerra dels nens comença", trasllada el punt de vista als nens i emfatitza el seu protagonisme. El coach també ha ajudat Passola a explicar amb sentit de l'humor i eufemismes l'escena del cavall. Així, en lloc de dir que "igualment havien de sacrificar el cavall" utilitzen l'expressió "posar-lo a dormir".

Més que un film

Una de les grans preocupacions de l'equip de màrqueting era com transmetre als nord-americans tota la il·lusió que hi ha darrere de la pel·lícula, com fer entendre que Pa negre no és un film més, sinó un fenomen que ha transcendit la dimensió cinematogràfica. Finalment van trobar una solució: una campanya viral amb un vídeo de suport a la candidatura a càrrec de personalitats reconegudes internacionalment. El vídeo es penjarà a la xarxa a principis de gener, coincidint amb la recta final de la promoció de Pa negre. Els participants expressaran el seu suport a Pa negre amb les seves paraules, en anglès o amb subtítols. En paral·lel, un segon vídeo reflectirà la reacció dels mitjans i les portades. Entre les quals alguna de l'ARA. En qualsevol cas, encara queda molta feina per fer. I un sol pensament: aconseguir la nominació i continuar somiant.

Més continguts de