Publicitat
Publicitat

PISTES PER A UN MAPA I UN TERRITORI

El protagonista principal de la cinquena novel·la de Michel Houellebecq és Jed Martin, de qui resseguim un bon tram de la seva biografia, des que comença a guanyar-se la vida amb les seves creacions artístiques i fins que l'art acaba esdevenint la seva única motivació vital.

Els mapes de França que Jed Martin fotografia i exposa desperten l'interès dels directius de la Guia Michelin , que de seguida saben rendibilitzar la connexió entre art i màrqueting. En la consagració de Martin té tanta importància la reflexió que plantegen les seves creacions com l'eficàcia infal·lible d'una bona cap de premsa.

El territori que Houellebecq observa en la seva última novel·la és França i, per extensió, Europa: al segle XXI, l'únic que el Vell Continent pot vendre és el luxe i la història. Les companyies de low cost reconfiguren els mapes i reinventen la definició de passatger.

Michel Houellebecq és un dels secundaris centrals de la seva última novel·la. Aconsegueix aplicar-se en tercera persona la mateixa observació gèlida i científica que predomina en tota la novel·la, com si s'hagués escapat d'un experiment proper al nouveau roman d'Alain Robbe-Grillet.

El pare de Jed Martin és un arquitecte jubilat que va decidir sacrificar les seves aspiracions artístiques per tenir una vida professional còmoda. Les digressions del Houellebecq autor orbiten al voltant del racionalisme de Le Corbusier, dels falansteris de Charles Fourier i de les arts & crafts de William Morris.

La frase que encapçala El mapa i el territori és de Carles d'Orleans. Diu el següent: "El món està fart de mi, i jo també d'ell".

Més continguts de