Publicitat
Publicitat

Òpera

Claus Guth dirigeix un muntatge que fa èmfasi en el poder de l'individu

Un 'Parsifal' d'entreguerres arriba al Liceu

El Gran Teatre del Liceu estrena aquest diumenge un muntatge agosarat i ambiciós de Claus Guth sobre 'Parsifal', de Wagner, de prop de sis hores i amb Anja Kampe, Hans-Peter König, Eric Halfvarson, Alan Held, Boaz Daniel, Hohn Wegner i Ante Jerkunica com a principals estrelles. Guth ha situat a l'acció a l'Europa d'entreguerres, on es buscava desesperadament un redemptor que clarifiqués l'embolic provocat per la I Guerra Mundial.


Després de deu anys capficat en Wagner, el director d'escena alemany Claus Guth tanca el cicle aquest diumenge amb l'estrena al Liceu de Parsifal, última òpera escrita per Wagner que es va estrenar per primer cop fora del Festival de Bayreuth al teatre de la Rambla. Guth ha posat èmfasi en el que, creu, és el principal tema de la peça, "l'enyorança, la búsqueda col·lectiva, a trobar un sentit a la nostra existència". Per això situa l'acció entre la I i la II Guerra Mundial, perquè "aquest és un temps caracteritzat per un seguit d'incerteses, inseguretats, sobre tot els valors preexistents fins aleshores".

Segons Guth, el personatge protagonista és un jove innocent al principi, que al llarg de l'acció es converteix en un home madur, al qual altres personatges de la trama intentaran utilitzar i manipular per a les seves pròpies ambicions. La protagonista femenina, Kundry, que estarà encarnada per Anja Kampe, ha dit que és el personatge més complex que ha fet mai, fins i tot més difícil que Isolde. "És un compendi de totes les dones", afegeix. "Tots dos –apunta Guth– tenen un denominador comú: se'ls força a fer un paper que no volen representar".

Director des de fa deu anys d'òperes del compositor de Leipzig, el director d'escena considera que ha arribat a percebre bé el canvi operat en ell des que es va crear L'anell dels nibelungs fins a Parsifal. "En la primera obra encara creia que el món podia ser canviat si canviava el sistema polític, mentre que a Parsifal ja no creu en això i s'acosta al missatge cristià que centra el seu interès en l'individu i en la seva relació amb l'altre".

El director artístic del teatre barceloní, Joan Matabosch, recordava avui la llarga tradició de la capital catalana com a ciutat wagneriana i posava especial èmfasi en el fet que va ser aquí on primer es va veure una producció de Parsifal, el gener del 1914, una vegada van acabar els drets que havia adquirit Bayreuth per oferir l'obra en exclusivitat fins a aquella data.

Més continguts de