Cultura 26/05/2011

La Plataforma per la Llengua denuncia que el Suprem vol construir un conflicte social inexistent

Segons l'entitat, la sentència del Suprem és un nou atac a la convivència dins l'escola catalana i intenta forçar un canvi de model lingüístic educatiu a Catalunya

Acn
2 min

BarcelonaLa Plataforma per la Llengua ha volgut sortir del pas i lamentar les dues noves sentències del Tribunal Suprem (TS) que s'han fet públiques aquest dijous i que obliguen la Generalitat a acabar amb el sistema d'immersió lingüística i substituir-lo per un model d'ensenyament bilingüe en què el castellà sigui també "llengua vehicular". Amb aquestes ja són cinc el nombre de sentències dictaminades per l'alt tribunal en contra del sistema educatiu català. Segons l'entitat, les resolucions són un "atac a la convivència i la cohesió social" ja que el TS intenta forçar un canvi de model lingüístic educatiu a Catalunya "a través de construir un conflicte social inexistent a l'escola catalana".

Igualment, la Plataforma per la Llengua vol tornar a remarcar que "en cap cas el Tribunal Suprem es pot pronunciar sobre normes de rang legal i estatutari". "I tampoc s'hauria d'extralimitar de l'objecte propi d'aquestes dues sentències (que responen a les denúncies presentades per dues famílies), ni intentar forçar, com fa de facto, un canvi de model lingüístic educatiu a Catalunya", han insistit des de l'entitat, que recorda que, a efectes legals, aquestes denúncies haurien de tenir efecte directe només sobre els casos denunciats "i no anar més enllà".

A banda, segons la Plataforma per la Llengua, "aquestes sentències se situen en la línia de les emeses anteriorment, i no tenen com a fonament cap aspecte pedagògic ni lingüístic, sinó que obeeixen a interessos polítics". "Aquest fet evidencia la poca credibilitat democràtica de l'Estat espanyol, on la independència judicial està per sota de països com Nigèria, l'Aràbia Saudita, Tailàndia o Botswana", han enumerat des de l'entitat. La Plataforma per la Llengua alerta que el fet que la programació de les escoles sigui un element de judicialització permanent i de confrontació entre els diferents estaments de l'escola crea un clima d'inestabilitat que no afavoreix gens els aprenentatges i que perjudica notablement l'alumnat, que és la part més sensible en tot aquest procés, desautoritza la tasca del professorat i posa en dubte la qualitat del sistema.

En el mateix comunicat, l'entitat recorda que la immersió lingüística del sistema educatiu de Catalunya, un model reconegut a nivell internacional, ha garantit i ha possibilitat que les persones que no tenien el català com a llengua materna l'aprenguessin amb el mateix nivell de domini i perfecció que els que sí el parlaven com a llengua d'origen. Segons el text, aquest "degotall de sentències només té una lectura política, d'atac al model educatiu català, amb l'objectiu de qüestionar- lo i de construir un conflicte social inexistent a Catalunya".

stats