Publicitat
Publicitat

ART

Una exposició revisa trenta anys de la seva obra

Els avions de Riera i Aragó aterren a Ceret i Cotlliure

Els museus d'art modern de Ceret i Cotlliure revisen trenta anys de l'obra de Josep Maria Riera i Aragó amb l'exposició El somni del navegant, que aplega més d'un centenar d'obres de l'artista.

Els museus d'art modern de Ceret i Cotlliure repassen, fins al 6 de novembre, trenta anys de la trajectòria de Josep Maria Riera i Aragó (Barcelona, 1954) amb l'exposició El somni del navegant. Les dues seus reuneixen més de cent obres de l'artista, però, més que una retrospectiva, la mostra suposa una lectura possible de l'obra de Riera i Aragó. Joséphine Matamoros, directora de tots dos centres, i el mateix artista han treballat en els últims dos anys per seleccionar les peces que s'adapten més bé a les sales de cadascun dels llocs. Malgrat que no segueix un recorregut cronològic, El somni del navegant té el vessant pedagògic que a Matamoros li agrada donar a les exposicions que organitza i convida l'espectador, segons va afirmar durant la presentació de la mostra, a capbussar-se de ple en "l'obra conceptual intel·lectual d'un artista que amb les seves obres vol transformar el món".

Vistes en perspectiva, les obres de Riera i Aragó sembla que estiguin realitzades per dues personalitats diferents. La d'un monjo i la d'un explorador, es podria dir. Però ja a la primera sala de la mostra queda clar que la introspecció que suggereix una obra de finals dels anys vuitanta com Menara - una magnífica escultura de bronze, terra i aigua, inspirada en els jardins marroquins del mateix nom- no es contradiu amb els avions i els submarins que caracteritzen el seu univers. Avió Ceret, l'escultura monumental que obre la mostra, vol representar, també, una gran majestat romànica. Realitzada expressament per a aquesta exposició, ha estat adquirida pel museu. I la sala on es pot veure és l'antiga capella de les Carmelites. No pot estar, doncs, en un lloc millor.

Els avions tornen a protagonitzar una altra obra que es pot veure per primera vegada a Ceret. Haiku I , II i III és un tríptic de grans teles que Riera i Aragó tenia guardades al seu taller, des dels anys setanta, per a una ocasió especial i que ara converteixen la sala on es troben en un espai de meditació que recorda la sala dels tríptics de la Fundació Miró. A la fi, la visió que Riera i Aragó té dels avions i els submarins és arcaica i té a veure amb la possibilitat que aquests ginys s'ofereixen per descobrir nous móns, com en les novel·les de Jules Verne. I per experimentar, com es pot veure a la gran instal·lació 111 avions , que recull el mateix nombre de peces, algunes de les quals són maquetes per a escultures públiques, que Riera i Aragó tenia al seu taller.

Un viatge a territoris inexplorats

Aquests indrets misteriosos els representen les Illes , una sèrie d'escultures de bronze, que es pot veure a tots dos museus. Al de Cotlliure, es converteixen en paisatges a través de les fotografies que les reprodueixen ampliades. I a les mans de Riera i Aragó, fins i tot els submarins es poden convertir en geografies. A la peça Submarins de les Balears , les mides i el cromatisme de cadascun remeten a l'illa a la qual l'artista l'ha associat.

El somni del navegant és l'última exposició que Joséphine Matamoros munta com a directora del museu. Deixarà el seu càrrec al gener, després de 25 anys al timó. Vol que sigui un altre director el que es faci càrrec de la futura ampliació del museu, perquè hi pugui deixar una nova empremta. "S'ha de marxar quan encara es tenen forces", afirma. Seguirà vinculada als museus de Ceret i Cotlliure com a comissària d'exposicions, i ja està treballant en una exposició de ceràmiques de Picasso, organitzada amb motiu de la capitalitat europea de la cultura que Marsella ostentarà el 2013. Amb Riera i Aragó, Matamoros tanca un cercle: el 1989 ja li va dedicar una exposició, Mapamundi , en aquests mateixos museus, quan era la directora del desaparegut Centre de Documentació i d'Animació de la Cultura Catalana a Perpinyà.

Més continguts de