Art
Cultura 30/03/2015

S'exposa l'única escultura de Miquel Àngel de l'Estat, que va ser destruïda durant la Guerra Civil

L'obra, de la qual en va quedar un 40% del total, s'ha restaurat a Florència i s'exposa per primer cop al Prado

Europa Press
2 min
'Sant Joan Infant' de Michelangelo / EUROPA PRESS

Madrid'Sant Joan Infant', l'única escultura de Miquel Àngel que es conserva a l'estat espanyol, s'exhibirà restaurada per primera vegada al Museu del Prado del 31 de març al 28 de juny en el marc del programa 'L'obra convidada', patrocinat per la Fundació Amics del Prado. La peça és propietat de la Fundación Casa Ducal de Medinaceli-Sevilla i procedeix de la capella del Salvador de la localitat d'Úbeda (Jaén).

L'obra va ser destruïda a principis de la Guerra Civil i s'ha restaurat al centre de restauració l'Opificio delle Pietre Dure de Florència (Itàlia). Miguel Zugaza, director del museu, ha explicat que es tracta d'"una excel·lent oportunitat" de gaudir d'aquesta escultura en marbre, que suposa tot un "esdeveniment artístic", i significa "una denúncia a les barbàries iconoclastes que continuen passat en el món". Zugaza també ha expressat les seves felicitacions als experts de Florència "pel seu esforç en la restauració i en fer que es pugui continuar gaudir del patrimoni".

En aquest sentit, Ignacio de Medina, president de la Fundació Medinaceli, ha lamentat que sigui "una escultura absurdament maltractada". L'escultura, anterior a la Pietat del Vaticà i als frescos de la Capella Sixtina, va ser una donació de part del duc de Florència a Francisco de los Cobos, secretari de l'emperador Carles V, qui la va enviar a la localitat de Sabiote. Quan va morir, l'obra va anar a parar a la capella sepulcral del Salvador d'Úbeda.

L'escultura va estar exposada fins el 1936, any en què va patir greus danys: es van destruir moltes parts de la peça i el cap va quedar cremat. Els experts han detallat que només es van poder recollir un total de 14 fragments, el 40% del total del seu volum original. La Fundació Casa Ducal de Medinaceli-Sevilla, propietària de la peça, va encarregar la seva restauració a l'Opificio delle Pietre Dure de Florència, un procés que va començar el 1994.

stats