Publicitat
Publicitat

ARTS ESCÈNIQUES

Sasha Waltz brilla amb jocs de grups: dansa pura

Sasha Waltz ha visitat diverses vegades Barcelona, des de molt abans de convertir-se en una estrella internacional, quan va actuar al CCCB, després al Lliure, on va presentar Körper , fins a l'esclat entre nosaltres amb la seva versió de l'òpera Dido & Aeneas (2008), presentada al TNC i considerada per molts un dels millors espectacles de la dècada. Però compte perquè Continu no té gairebé res a veure amb aquell excepcional espectacle sobre la partitura de Henry Purcell. Continu és un díptic sorgit de dos encàrrecs que van fer a la coreògrafa el museu Neues de Berlín i el MAXXI de Roma i responen a dos conceptes diferents, si bé tenen en comú l'austeritat escenogràfica i la manca de qualsevol reclam llevat de la dansa. I si la dansa és el cos en moviment a l'espai, Waltz mostra en el primer quadre el que serien cossos suspesos en un món sense gravetat. Com uns mòbils, el tres ballarins dibuixen en silenci a l'aire figures d'una gran plasticitat. És el pròleg contingut que deixa pas a l'entrada de 24 ballarins que al llarg de 55 minuts ompliran l'espai de paisatges humans farcits d'energies. Sasha Waltz proposa un vocabulari abstracte, un joc de grups que es parteixen en dos o tres o que deixen escapar algun dels ballarins en un conjunt coreogràfic marcat per les espirals i els moviments de braços, i que dialoga amb la contundent partitura de Varese. La primera part està dominada per la fúria d'un col·lectiu empresonat entre els murs d'un inhòspit contenidor on es manifesten les forces ancestrals de la natura i l'ésser humà. La segona part és un fragment de 35 minuts més virtuós i plàcid. El terra esdevé un llenç blanc immaculat sobre el qual els ballarins dibuixen alguna cosa semblant a una obra d'art contemporània. És una coreografia intimista, en què agafen molt protagonisme les mans que juguen sobre el terra o els cossos que s'aixequen cap al cel, i on se succeeixen els duos i solos. Continu és, a la fi, el resultat d'una evolució de deu anys que ha portat Sasha Waltz cap a la dansa pura sense restriccions estilístiques. Una mica fred per a nosaltres, però ple de moments brillants.

Més continguts de