Publicitat
Publicitat

SECTOR EDITORIAL

Xavier Mallafré, president del Gremi d'Editors de Catalunya, recorda que les pèrdues del 2010 ronden el 10%

El món del llibre també està en crisi

El balanç del sector editorial de l'exercici ha servit per recordar que, durant els últims set mesos, les vendes han caigut fins a un 15% per sota del 2009, que només un de cada quatre llibres que es compren a Catalunya és en català i que, si bé el 2010 ha estat un any de menys impacte del best-seller, s'ha confirmat la concentració del sector com una tendència evident

Xavier Mallafré, nou president del Gremi d’Editors de Catalunya, no ha volgut sonar alarmista, però durant la repassada dels comptes del 2010 del sector editorial ha recordat que el percentatge negatiu –que ronda el 10%– ha estat menys significatiu del que s’esperava perquè de gener a maig les vendes de llibres no van caure menys del 10%. “Va ser poc després de Sant Jordi, que les vendes es van instal·lar en un percentatge de caiguda que no estava per sota del 15%. La gran pregunta que ens fem ara és: seguirem en una caiguda del 15% o tornarem al 10%, aquests primers mesos del 2011?”.

El món editorial espanyol ha passat de facturar 2.900 milions d’eurosl’any 2004 a una mica més de 3.100 el 2009. “És un creixement sostingut i per sota de la inflació”, ha dit Mallafré, que també ha fet memòria dels percentatges de venda a Catalunya perllengües: “El 2010, un 26,5% dels llibres venuts era en català, un66,8% en castellà i un 6,7% en altres llengües”. El nombre de títols en català, en canvi, segueix creixent: el 2010 se n’han editat 8.554, xifra que representa un increment del 0,6% respecte el 2009.

Mallafré també ha recordat que el 2010 ha estat un any “de menys impacte del best-seller”. “En molts casos han estat els autors locals –tant els que escriuen en català com els que ho fan en castellà– els que han mantingut el negoci”. Si bé la matèria primera que ha beneficiat els editors durant l’any passat ha estat d’una proximitat geogràfica considerable, la concentració empresarial del sector s'ha confirmat com una tendència evident. “Ara per ara, una quarta part dels agremiats forma part d’un grup o holding”, ha recordat Mallafré: “Fa uns dies, en unes jornades a ESADE es comentava que en un futur proper coexistiran grans grups amb molt de volum –grups multimèdia– i, per altra banda, microeditorials amb un, dos o tres treballadors. Sembla ser que qui ho té pitjor són les editorials mitjanes”.

Més continguts de