Cultura 03/09/2015

El mercat del llibre en català va repuntar un 2,9% el 2014 gràcies al llibre de text

La Setmana del Llibre en Català confia créixer almenys un 10% en nombre de visitants i vendes

Acn
2 min
El president de l'AELLC, Albert Pèlach, i la presidenta de 'La Setmana', Montse Ayats, aquest dijous / ACN

BarcelonaLa 33a Setmana del Llibre en Català arrencarà divendres amb bones perspectives i un objectiu: incrementar entre un 10% i un 15% el nombre de visitants i de vendes de la darrera edició, per la qual van passar 28.000 persones i que va facturar 270.000 euros.

La vigília de la seva inauguració, l'Associació d'Editors en Llengua Catalana (AELLC) ha divulgat les dades relatives al mercat editorial català de l''Estudio del comercio interior del libro en España' (2014). El president de l'AELLC, Albert Pèlach, ha destacat aquest dijous que el mercat del llibre en català (d'uns 200 milions euros de volum de negoci) no està encara "normalitzat", en el sentit que el pes del llibre de text és massa gran. Actualment representa el 45% del sector, i és la seva crescuda del darrer any (deguda a la reforma educativa i la necessitat d'actualitzar materials) el que ha salvat els mobles del sector: va créixer un 2,9% en global el 2014.

En canvi, les vendes en literatura continuen a la baixa (1,3% menys que el 2013), malgrat la bona salut del llibre juvenil i infantil. En pitjor situació estan els títols de no-ficció (divulgació científica, assaig, autoajuda, etc.), que l'any passat van caure fins un 10%. "Aquestes xifres no ens sobten especialment, perquè sabem que hi ha carències en l'oferta editorial en català en el capítol de la no-ficció", ha matisat Pèlach sobre això.

Amb tot, el representant dels editors en llengua catalana ha fet una valoració positiva de la situació d'un sector "de poques empreses però dinàmic i amb un ecosistema prou adequat de llibreries, biblioteques i institucions".

La venda de llibres a Catalunya representa el 20,7% del total de l'Estat, 454,5 milions d'euros, una xifra pràcticament idèntica a la de l'any anterior. Si no es té en compte el llibre de text, la participació del català en aquest mercat és del 33%, un punt més que l'any anterior. D'altra banda, es continuen publicant més de 10.000 títols nous l'any, i la tirada mitjana torna a baixar (–4%) i se situa en 1.776 exemplars.

Arrenca la Setmana

La 33a edició de la Setmana del Llibre en Català està a punt de començar. Ho farà aquest divendres a la tarda, amb 41 expositors, 280 activitats i la participació de 650 professionals del món literari (autors, llibreters, editors) en les diverses conferències, lectures i xerrades organitzades, que es desenvoluparan fins al diumenge 13 de setembre.

La directora d'aquesta fira editorial, Montse Ayats, considera que la Setmana es troba en un moment dolç de la seva trajectòria. En aquest sentit, es posa per objectiu d'aquesta edició créixer en visitants i en vendes de llibres a raó d'un 10% o un 15%. Això equivaldria a passar dels 28.000 visitants de l'any passat a més de 30.000 i d'una facturació de 240.000 euros a un total de 270.000, ha puntualitzat Ayats.

Com sempre, la Setmana del Llibre en Català és una mostra que permet donar visibilitat a la tasca de les editorials que editen en català, de les llibreries actives i de les revistes i premsa comarcal. També compta amb la col·laboració de les biblioteques públiques i de diverses entitats culturals que dinamitzen, faciliten i acosten la cultura a tothom. La Setmana també posa l'accent a facilitar l'accés als fons editorials, alhora que és un espai per presentar les darreres novetats i oferir eines de foment i recomanació lectora.

stats