Publicitat
Publicitat

ART ESCÈNIQUES

El festival fa de la recessió una oportunitat per començar a reinventar el seu model

El Temporada Alta mira cap al futur tot i la crisi

La 21a edició del Festival Temporada Alta de Girona-Salt arrencarà el 4 d'octubre i presentarà 74 espectacles. Tot i tenir un 30% de pressupost menys que el 2011 es referma en els seus objectius.

Aquest estiu, durant l'última edició del Festival d'Avinyó, Salvador Sunyer, el director del Temporada Alta Festival de Tardor de Catalunya de Girona-Salt, es va sentir com a les acaballes del franquisme. El va sobtar el sentiment de solidaritat que li van expressar moltes companyies. Algunes, va recordar ahir durant la presentació de la 21a edició del festival, participaran en la mostra gironina encara que hagin de cobrar menys. Sunyer va dir que a Catalunya la cultura està en un "estat d'excepció" provocat tant per la crisi econòmica com per "l'agressió" que representa la pujada de l'IVA.

Malgrat tot, Sunyer no s'ha deixat envair per la nostàlgia de temps passats i ha muntat la programació com si Catalunya fos un estat d'Europa. Entre el 4 octubre i el 9 de desembre es presentaran 74 espectacles de teatre, dansa, circ, música, creacions contemporànies i espectacles infantils de 15 països. 35 són estrenes absolutes. Obrirà el festival el nou muntatge shakespearià d'Àlex Rigola, Macbeth , que també estrenarà la seu d'El Canal, el centre d'arts escèniques de Salt i Girona a la Factoria Cultural Coma-Cros de Salt. El pressupost d'enguany, 2.052.000 euros, representa una davallada d'un 30% respecte del 2011. Les administracions catalanes -la Generalitat, l'Ajuntament de Girona, l'Ajuntament de Salt i la Diputació de Girona- han mantingut les seves aportacions. I el ministeri de Cultura ha reduït la seva un 11%.

Sunyer va recordar que la recessió ha castigat severament Grècia, el país on va néixer el teatre, i que s'han d'adaptar al context econòmic, però també va recordar que la quantitat que el govern català dedica a la cultura és menys de la meitat que altres països europeus. I va posar com a exemple l'escena de Grenoble, que compta amb un pressupost de 14 milions d'euros, mentre que a Catalunya "és difícil tenir-ne un de 3 milions", va dir.

Aquest any el festival ja no ha rebut l'ajut que El Canal rebia del projecte europeu Escena Catalana Transfrontera, però així i tot seguirà col·laborant amb l'altre teatre amb què el va engegar, l'Arxipèlag de Perpinyà.

La relació amb el públic

"El festival és i serà més petit, però el veiem com un arbre gran que cal podar per donar més força a les branques que volem que donin fruits", va recordar el director. En aquesta edició es refermen els trets que representen millor la seva identitat: el compromís amb els autors catalans, amb la creació contemporània i amb el bo i millor del teatre internacional. A més es vol intensificar la relació amb els espectadors.

"Volem arribar a cadascun dels ciutadans per explicar-los què fem i com ho fem", va dir Sunyer. En aquest sentit, s'ha engegat un nou sistema de venda d'entrades perquè els espectadors les puguin comprar i imprimir des de casa.

Els grans noms internacionals

El Temporada Alta té al seu ADN ser la porta d'entrada a Catalunya del millor teatre internacional. En aquesta edició s'hi podran veure creacions de grans noms habituals a Girona i Salt. El coreògraf belga Jan Fabre torna amb Drugs kept me alive ( Les drogues m'han mantingut viu ); els Propeller, dirigits per Edward Hall, portaran una nova versió d'un Shakespeare, Nit de reis . El lituà Oskaras Korsunovas, que l'any passat va deixar el públic i la crítica bocabadats amb una versió de La tempesta amb només dos actors, ara feminitza Hamlet a Hamletas . Guy Cassiers ha convertit El cor de les tenebres , de Joseph Conrad, en un monòleg. I la companyia russa de Declan Donnellan aterrarà a Girona amb Les tres germanes .

A més dels creadors consagrats, en aquesta edició del festival els espectadors podran descobrir treballs d'autors estrangers encara poc coneguts a Catalunya i a l'Estat: l'argentí Gabriel Calderón presentarà dues peces, Villa i Discurso ; els seus compatriotes Agustín Mendilaharzu i Walter Jacob portaran Los talentos, i el belga Fabrice Murgia Ghost road . Entre els muntatges espanyols que es podran veure al festival hi ha els de dos creadors que fan més fortuna a l'estranger que a l'Estat: Angelica Liddell estrenarà l'espectacle sobre la Xina Ping Pang Qiu i la companyia La Zaranda, El régimen del pienso .

La 'Pàtria' de Jordi Casanovas

El suport a l'autoria catalana també és al moll de l'os del Temporada Alta. Tant el suport als autors com la seva internacionalització, que enguany es potenciarà amb la col·laboració de l'Institut Ramon Llull. Un dels muntatges catalans més esperats és Pàtria , de Jordi Casanovas, una producció d'El Canal que gira al voltant de la desaparició d'un polític independentista amb moltes possibilitats de guanyar pocs dies abans de les eleccions.

Després de convertir-se en una de les sorpreses de l'edició passada, es tornarà a celebrar el Torneig de Dramatúrgia Catalana, amb vuit dramaturgs, als quals s'han d'afegir les obres de Thaïs Botinas, Cristina Clemente, Mercè Sàrrias, Jordi Oriol, Ernesto Collado, Pau Miró, Sandra Simó i Pere Riera, entre d'altres.

Els passos imparables de la dansa

El Temporada Alta inclourà tretze espectacles de dansa, el doble de l'edició que n'ha tingut més al llarg de la seva història. S'hi podrà veure Play , de Sidi Larbi Cherkaoui, amb Shantala Shivalingappa -una ballarina històrica de la companyia de Pina Bausch-, i Nowhere and everywhere at the same time , de Wylliam Forsythe. A més dels coreògrafs consagrats -com Mal Pelo i Sol Picó-, el festival es fixa en els joves Pere Faura, que presentarà els solos Striptease i Bomberos con grandes mangueras ,i Albert Quesada, que ha fet l'espectacle Solos Bach & Gould.

El festival també ha organitzat #FF80, una trobada de ballarins catalans que treballen a l'estranger, en col·laboració amb El Graner, vinculat al Mercat de les Flors.

Més continguts de