MÚSICA
Cultura 11/06/2012

"Toldrà va ser un músic total: violinista, compositor i director"

El Palau de la Música acull avui la versió en concert de l'òpera El giravolt de maig d'Eduard Toldrà a càrrec de la Simfònica del Liceu. Ros Marbà recorda el mestre vilanoví com un "músic total".

Xavier Cervantes
3 min
Antoni Ros Marbà va ser deixeble d'Eduard Toldrà quan era un jove pianista que assajava amb l'Orquestra Municipal de Barcelona.

BARCELONA."Mai no li podrem agrair prou el servei que Toldrà va fer en una època tan difícil com va ser la postguerra, quan feia miracles treballant amb una sabata i una espardenya", va dir divendres Antoni Ros Marbà. El director de l'Hospitalet va recordar el seu mestre durant l'acte de presentació a L'Auditori del llibre CD Eduard Toldrà. Impressions líriques , que recull en tres CD cinc peces del compositor vilanoví mort el 1962. Una de les peces és l'òpera còmica en un acte El giravolt de maig , que avui interpretarà al Palau de la Música l'Orquestra Simfònica del Gran Teatre del Liceu, dirigida per Ros Marbà. Això sí, en versió concert, perquè l'austeritat del moment no ha permès l'escenografia d'Oriol Broggi.

"Va donar a conèixer una quantitat extraordinària d'obres i em va brindar una sincera amistat", va continuar Ros Marbà, i de sobte els records van fer brollar l'emoció i les llàgrimes. El vincle entre Ros Marbà i el seu mestre es va forjar quan Toldrà dirigia l'Orquestra Municipal de Barcelona, l'embrió de l'actual OBC. Tot i que l'autor d' El giravolt de maig va morir quan Ros Marbà només tenia 25 anys, l'empremta que li va deixar és inesborrable. "La personalitat del mestre m'ha acompanyat tota la vida", diu.

La seva cançó més llarga

Ros Marbà considera que Toldrà va ser "un músic total", perquè aplegava les condicions de "violinista, compositor i director d'orquestra", a les quals també afegeix la de pedagog, sobretot en la formació de violinistes que van passar per l'orquestra que va fundar el 1944. "Vaig tenir el privilegi de fer tots els assajos al piano l'última vegada que ell va dirigir El giravolt de maig al Palau de la Música", recorda Ros Marbà. Va ser el 1958, i amb un repartiment que incloïa Maria Rosa Barbany, Anna Ricci, Cayetano Renom, Manuel Ausensi i Bartolomé Bardagí.

Avui, novament al Palau de la Música, els cantants de "la cançó més llarga de Toldrà" seran la soprano Núria Rial, la contralt Marisa Martins, el baríton Joan Martín-Royo, el baix Stefano Palatchi i els tenors Joan Cabero i David Alegret. És el mateix repartiment que l'any 2006 va enregistrar l'òpera amb l'OBC, i també sota la direcció de Ros Marbà. La gravació la va publicar la discogràfica Harmonia Mundi el 2007, i ara es recupera en el llibre CD Eduard Toldrà. Impressions líriques .

Paradigma del Noucentisme

El giravolt de maig , l'única òpera que va compondre Toldrà,es va estrenar el 27 d'octubre del 1928 al Palau de la Música, amb escenografia de Xavier Nogués. Segons Ros Marbà no ha perdut l'essència com a "paradigma del Noucentisme". El llibret, escrit per Josep Carner, explica la trobada entre una exballarina i un exseminarista una nit d'estiu en un hostal del segle XVIII. La història, narrada amb un to humorístic i amb certs paral·lelismes amb El somni d'una nit d'estiu de Shakespeare, parla del retorn a l'ordre després d'una nit en què els diferents personatges han jugat a ser el contrari del que són.

"Toldrà tenia un instint escènic extraordinari. Amadeu Vives, després de conèixer El giravolt de maig , va dir que Toldrà tenia un gran talent per a la música d'escena -explica Ros Marbà-. És una obra que respira la nostra música, la mediterrània, però que alhora té totes les característiques de la música universal -continua-. Reflecteix un país, un esperit, i agafa l'aire universal".

Un pla meditat

Cèsar Calmell, professor de la Universitat Autònoma de Barcelona, expert en Toldrà i autor dels textos del llibre CD, considera que El giravolt de maig es correspon a "les categories noucentistes" i que és una obra "més complexa del que pot semblar després d'una primera audició". "Darrere l'aparentment clara i lògica successió d'imatges tant poètiques com musicals, s'hi amaga un pla meditat que té precisament la pretensió, molt concorde en això amb l'estètica noucentista, de soterrar i fer fonedís l'artifici", explica Calmell.

La versió en concert d' El giravolt de maig que avui es podrà sentir al Palau de la Música forma part dels actes de l'Any Toldrà, que commemora el cinquantè aniversari de la mort del músic vilanoví.

stats