VIDEOCLIP
Cultura 11/07/2012

'Touchdown' futurista i extrem al Velòdrom d'Horta

Més de 200 persones es van tancar al Velòdrom d'Horta al maig per rodar un clip de Justice inspirat en els clàssics del cinema d'acció dels 70. La productora Canada continua fent història en el món del clip.

Xavi Serra
3 min
'Touchdown' futurista i extrem  Al Velòdrom d'Horta

BARCELONA."M'agradaria fer un clip per a Beyoncé, segur que seria molt divertit". Aquest desig, que en boca del 99% de directors del país no passaria de somni irrealitzable, podria fàcilment fer-se realitat algun dia per a Luis Cerveró (València, 1974), fundador juntament amb Lope Serrano i Nicolás Méndez de la productora barcelonina Canada. Referents absoluts del videoclip estatal, Canada és l'única productora d'aquí que compta en l'escena internacional: ha firmat clips per a bandes com Scissor Sisters i ha guanyat els premis al millor clip internacional de pop i millor director dels Music Video Awards britànics.

Fa uns mesos fins i tot van rebre la trucada de Madonna, però en un dia i mig no van tenir temps material per fer una proposta que seduís la diva. Llavors va sorgir la possibilitat de treballar amb el duet francès Justice, un dels grups d'electrònica amb sensibilitat rock més populars del moment. "Ens van dir que volien fer un clip futurista sobre un esport extrem i violent i ens van donar com a referències el film Rollerball (1975) i la sèrie d'animació japonesa Cobra ", explica Cerveró.

Una superproducció futurista

La proposta de Canada va entusiasmar els francesos i Cerveró i companyia es van embarcar en el projecte més ambiciós de la companyia, gairebé una superproducció per als estàndards del món del clip. "Va ser un embolic", explica el productor executiu Oscar Romagosa. "Érem unes 200 persones: jugadors, patinadors, figurants de pista, de públic i equip tècnic". L'escenari va ser el Velòdrom d'Horta, on l'equip es va tancar durant quatre nits el maig passat. "El velòdrom és gran però controlable. No és un estadi, però en transmet la sensació. I es més fàcil que te'l deixin quatre nits", diu Romagosa.

La col·laboració amb Justice també va suposar un repte per a Canada. "Van estar-hi molt a sobre", admet Cerveró, que està habituat a rodar els videoclips amb total llibertat. "Era com treballar amb un client de publicitat. Passa sovint que els grups de música electrònica tenen molta consciència de la seva imatge com a grup. Potser és perquè no toquen instruments en viu i no tenen una presència forta a l'escenari, de manera que controlen molt les portades, els videoclips..."

El que està clar és que l'esforç va valer la pena. New lands , que avui arriba a la xarxa, és un enlluernador exercici d'estil que homenatja obertament el cinema d'acció dels anys 70, un treball que marca un punt d'inflexió respecte als clips anteriors de Canada. "És un videoclip molt masculí, però des del clixé -explica Cerveró-. En realitat no és tan diferent del que havíem fet abans, perquè el cinema d'acció és molt estètic i aquí l'acció té un punt d'abstracte. I és veritat que el videoclip té un aire futurista, però mirant cap als 60 i 70 en el tractament de la imatge".

Una inversió de futur

Per a Canada, però, la recompensa de tot l'esforç no és econòmica. "Amb els videoclips no fem diners", explica Alba Barneda, de la productora. "És la nostra manera d'invertir en Canada, és la publicitat perquè ens coneguin fora". Mentrestant, la publicitat paga les factures. "Però un videoclip diu més de Canada que qualsevol publi ". Cerveró ho ratifica: "Ara estem més o menys situats, però ens agradaria treballar al Japó i els Estats Units i no ho hem fet mai. I Justice tenen una audiència global que pot fer que ens vegin a tot el món". És per això que, amb New lands, Canada no només no hi guanya diners, sinó que en perd. "Però és gràcies als clips que fem passos endavant", diu Romagosa, que potser recorda Bombay , el clip d'El Guincho que els va obrir el mercat internacional. A ells, i també a Marc Gómez del Moral, el director de fotografia d'aquell clip , que aquest cap de setmana en rodava un de Pet Shop Boys.

I parlant de passos endavant, i el cinema? "Arribarà. Tots en tenim moltes ganes, però d'aquí un parell d'anys", vaticina Romagosa. "L'empresa ha crescut molt i ara no podem parar-ho tot per fer una pel·lícula, no hi ha prou temps. I esclar, abans hem de trobar una bona idea i tenir clar què és el que volem fer".

stats