Publicitat
Publicitat

ART

Les 15 obres més destacades del festival belga d'art al carrer Track

Fins al 16 de setembre, la ciutat belga està presa per més de 40 obres d'artistes d'arreu del món en un festival d'arts visuals insòlit

1. 'Search and destroy'. Aquest lema fa referència a una estratègia militar que es va utilitzar per primera vegada a la Guerra del Vietnam. L'artista sirià Mekhitar Garabedian l'ha reproduït amb lletres de neó de grans dimensions i l'ha col·locat al centre de Gant per expressar com els efectes tempestuosos del passat perviuen en el present.

2. 'Coloms perduts'. La tradicional afició dels belgues per la columbofília és el punt de partida d'aquesta obra de l'artista finlandesa Pilvi Takala. El fet que els aficionats perdin cada any un 15% dels coloms que alliberen li serveix per reflexionar sobre les regles no escrites que regeixen el comportament social.

3. 'Viatge'. En aquesta obra de l'artista danès John Bock hi col·lisionen la tècnica i l'alquímia. L'artista ha creat una instal·lació multimèdia entre les antigues màquines dels laboratoris dels tallers de la Facultat d'Arquitectura i Construcció que proposa un còctel estètic i pseudocientífic per reflexionar sobre la relació de l'home amb l'Univers.

4.'Torre Belgacom'. L'artista francès Cyprien Gaillard proposa una selecció dels seus vídeos a la façana de la Torre Belgacom. A les seves obres, aquest creador investiga el fenomen de la urbanització, el vandalisme i la caiguda de les utopies. L'edifici on es projecten, realitzat després de la Segons Guerra Mundial, va representar en aquell moment una promesa utòpica i avui és un símbol de degradació social i urbanística.

5. 'Un taula i dos bancs públics'. A les obres de la mexicana Teresa Margolles sol haver-hi un rerefons de violència. Dins l'aigua amb què van ser fets aquesta taula i aquests bancs l'artista hi va deixar una tela tacada amb la sang d'un crim que va tenir lloc a Mèxic. Aquest intercanvi d'experiències doloroses entre el seu país i Bèlgica vol representar un punt de partida per al diàleg.

6. 'Destitulat'. Aquesta instal·lació monumental està realitzada amb trossos de velles autocaravanes relligats amb un motlle de fibra de vidre. Pel creador, Peter Buggenhout, la peça és un reflex de l'angoixa que es viu actualment. Com els fragments de les obres, l'origen de les problemàtiques actuals no sempre és fàcil de determinar i produeix un malestar difús.

7. 'La casa Voortman'. L'antiga casa de l'empresari que va introduir el lli estampat a Gant, de cognom Voortman, és l'escenari dels inquietants "autoretrats arquitectònics" de l'artista, realitzats amb fang i fusta. L'artista holandès Mark Manders ha convertit aquest casalot en un espai íntim i ple de malenconia.

8. 'Fulles caigudes'. La reproducció de fulles de diversos arbres col·locades dins una vitrina enmig d'un parc provoca un debat sobre com la cultura emmotlla la natura, sobre la percepció de la natura que els romàntics tenien del paisatge i, a més a més, el paper dels museus. És una obra del duet d'artistes format pel danès Michael Elmgreen i el noruec Ingar Dragset.

9. 'Rotació (Pedra del Sol)'. L'artista valencià Javier Téllez contraposa una escultura acadèmica i una altra de precolombina per qüestionar per què la primera es mostra en un context artístic i la segona en un d'etnogràfic. Amb aquest contacte entre les dues obres, l'artista vol trencar les fronteres que el colonialisme ha imposat a la mirada.

10. 'Bookyard'. Quatre prestatgeries plenes de llibres que prolonguen les vinyes de l'abadia de Sant Pere de Gant. L'autor, l'italià Massimo Bartolini, convida el públic a l'intercanvi de llibres de segona mà i assegura que els llibres, com el bon vi, eixamplen la consciència.

11. 'Les bases del creixement'. Un hivernacle damunt la teulada d'una de les dependències de la Universitat de Gant. A dins, escultures que representen models de creixement i llibres autoeditats a partir de continguts trobats a la Wikipedia. D'aquesta manera l'artista israelià Alon Levoin reflexiona sobre els límits del creixement econòmic artificial i el creixement natural.

12. 'Moscou-Bernadette'. L'artista belga d'origen espanyol Emilio López-Menchero posa en diàleg de manera emotiva 35 habitants de dos barris obrers de Gant, el de Moscou i el de Bernadette, en un vídeo dividit en dues pantalles. En una d'elles, com si fos un concurs de cant televisiu, un dels personatges canta. A l'altra pantalla, en silenci, l'altre l'escolta.

13. 'Favela per a Gant'. L'artista japonesa Tadashi Kawamata investiga els aspectes socials de l'arquitectura col·locant una sèrie de barraques molt a prop de l'estació de Dampoort de Gant. Amb aquesta obra l'artista dóna visibilitat als immigrants que arriben a l'estació buscant un futur millor i als sensesostre que malviuen pels voltants.

14. 'Vogelenzangpark 17 bis'. L'artista belga Benjamin Verdonck transforma l'ambient d'un barri de cases barates amb la rèplica d'un dels habitatges enfilat damunt un arbre, com si fos una casa de jocs. L'objectiu de l'obra és, segons el mateix artista, que l'espectador imagini un lloc on es pugui sentir lliure.

15. 'La muntanya de formigó'. Les ruïnes d'un edifici són una altra manera de presentar-lo, pensa l'artista de Saragossa Lara Almarcegui. A la vora d'un edifici de l'Ajuntament de Gant que serà derruït pròximament perquè el formigó ha emmalaltit ha col·locat 700 metres cúbics amb la mateixa quantitat d'aquest material.








Més continguts de