Publicitat
Publicitat

24È MERCAT DE MÚSICA VIVA DE VIC

El Mercat tanca assolint els objectius d'eficiència

La festa dels Txarango escalfa la plaça Major de Vic

La plaça Major de Vic és un termòmetre del Mercat de Música Viva. Tot i que és un escenari que no forma part de la programació dirigida als professionals, divendres es va escampar entre els programadors de concerts i festivals la recomanació d'anar a veure el grup balear L.A. "Va passar una cosa semblant l'any passat amb La Iaia, que també van tocar a la plaça", va explicar a l'ARA Marc Lloret, director artístic del Mercat. Ahir també hi havia professionals examinant el potencial de Txarango, la banda que va obrir les actuacions gratuïtes a la plaça.

Hereus de la tradició mestissa del so de Barcelona, Txarango podrien fer forat en el circuit internacional de la world music . Des que van publicar el disc Benvinguts al llarg viatge a principis d'any, cada concert, i n'han fet molts, és un pas cap a una solidesa escènica i instrumental que tard o d'hora els hauria de conduir a escenaris d'arreu.

El tradicional so d'un tren va engegar l'actuació del grup del Ripollès i Osona. De seguida van avisar que seria un concert ràpid, perquè no tenien gaire temps. I van tirar pel dret fent sonar ben aviat Amagada primavera , una cançó que resumeix perfectament el que són Txarango: un grup que no amaga la influència de Dusminguet i La Troba Kung-Fú, per la veu d'Alguer Miquel i per les maneres llatines dels seus ritmes, i que camina cap a esdevenir una mena de Fabulosos Cadillacs catalans. Vola va confirmar aquest saníssima voluntat de reproduir elements propis de la cúmbia i dels ritmes afrocubans, gràcies a la conducció del piano, als vents i a unes percussions que ahir no es van sentir prou. Encara els falta saber ben bé com volen sonar, dosificar la ingenuïtat i decidir què fan amb l'ska, que a vegades és un obstacle per al desenvolupament d'alguna cançó. Fins i tot en el so mestís, l'acumulació no sempre funciona.

Txarango van actuar davant d'una plaça Major plena d'un públic familiar, en què avis, fills i néts taral·lejaven i ballaven les cançons. La seva música és festiva, sense consignes ni confrontació, però Alguer Miquel no va deixar passar l'oportunitat d'assenyalar la casa de la vila per reclamar que "l'odi i el racisme no s'instal·lin al nostre Ajuntament" i per demanar que els nens no arrosseguin les pors dels adults. "Això no pot ser, família", va dir abans de cantar Quan tot s'enlaira . Cap al final van convidar dos membres de La Pegatina i es van acomiadar amb el mig temps La dansa del vestit i dedicant unes paraules d'agraïment al públic: "Una plaça així no sé si ens la trobarem mai més".

El balanç de la direcció

La 24a edició del Mercat acabarà avui a la plaça de la Catedral amb els concerts del cicle Minimúsica i l'actuació de la Barcelona Jazz Orquestra. Serà el moment de fer el balanç definitiu, però ahir Marc Lloret en va avançar algunes conclusions. Per exemple, que s'ha aconseguit "l'objectiu d'impregnar d'eficiència" el Mercat. L'eficiència és una de les obsessions de Lloret. Aquest any ha introduït canvis al recinte que acull la fira professional. Ha redimensionat l'espai per fer-lo més funcional i ha intensificat els speed meetings , unes reunions exprés que han passat de les 300 l'any passat a les 800 en aquesta edició. Jordi Puy, coordinador dels speed meetings , explica que hi ha hagut "més de 250 reunions" en què han participat professionals estrangers, de països com ara el Regne Unit, el Canadà, Corea del Sud, Suècia, Àustria, Costa Rica i la Xina, entre d'altres.

"Els resultats de les reunions se sabran més endavant", diu Puy. I el Mercat és el primer interessat a saber-ho. Per això, a petició de l'Institut Català d'Empreses Culturals (ICEC), la investigadora Soledad Morales, de la Universitat Oberta de Catalunya, està dirigint un estudi científic l'objectiu del qual és avaluar "què representa el Mercat i quin impacte real té". "Hem de saber quin retorn té més enllà d'estimacions aproximades", insisteix Lloret.

Aquest rigor és el que el director del Mercat vol seguir aplicant a la programació artística, juntament amb l'aposta pel "risc, la singularitat i la professionalitat" dels espectacles. També busca grups que "atorguin importància als elements escènics, com han fet els Antònia Font" en la presentació del nou disc.

Pel que fa a la recepció de les propostes artístiques entre els programadors, Lloret destaca l'interès que han suscitat Maïa Vidal, Lula Pena, Za!, l'espectacle del Quartet Brossa i el projecte entre els coreans Jeong Ga Ak Hoe i les components de Las Migas Marta Robles i Alba Carmona, amb el cantaor Salao i el percussionista Manuel Masaedo.

Més continguts de