ART
Cultura 27/03/2015

El Vinseum diposita un talla romànica excepcional al MNAC

La peça, una imatge de l’evangelista Joan, ha sigut restaurada

Antoni Ribas Tur
2 min
El sant Joan Evangelista del Vinseum.

BarcelonaLa col·laboració del Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC) amb els museus del territori segueix donant fruits. El museu exposa fins al febrer del 2016 la talla romànica de l’evangelista Joan, atribuïda al taller d’Erill la Vall, propietat del Vinseum, Museu de les Cultures del Vi de Catalunya de Vilafranca del Penedès. Abans d’obrir la mostra, la peça va ser restaurada a l’àrea de restauració i conservació preventiva de la institució. Es pot veure a la sala número 11 del Romànic del Museu Nacional, on també s’exhibeix part del Davallament de la Creu del mateix taller en el context de les pintures murals de l’església de Sant Pere de Sorpe.

A diferència del sant Joan del taller d’Erill la Vall de les col·leccions del Museu Nacional, que té una actitud trista, el del Vinseum “està acompanyat de l’àliga que l’identifica com l’evangelista Joan i fa un gest contundent d’assenyalar el llibre que sosté”, afirma Jordi Camps, conservador en cap de l’àrea d’art medieval del Museu Nacional i coordinador de l’exposició de la talla, titulada Jo, Joan. Un talla romànica recuperada.

Part d’un faristol o un baldaquí

La talla de l’evangelista Joan és l’única obra atribuïda al taller d’Erill la Vall que no pertany a un conjunt relacionat amb la Passió de Crist. Els dos fragments de fusta afegits a la part posterior podrien ser els encaixos per fixar-la a un suport o per enganxar-hi unes ales. La talla podria haver format part d’un faristol, on l’haurien acompanyat les figures dels altres tres evangelistes i d’un Crist. Un paral·lel possible, segons Jordi Camps, és el de l’abadia alemanya d’Alpirsbach. En aquest sentit, el tall força net que presenta a la part esquerra pot indicar que estava connectada a una altra talla similar. Així i tot, l’expert no descarta que formés part d’un baldaquí.

L’escultura fa gairebé un metre d’alçada i les tasques de restauració han permès identificar el tipus de fusta amb què està feta -de perer- i analitzar els pigments de les escasses restes de policromia que conserva. Els resultats de les investigacions es publicaran el 2016. Pel que fa al lloc d’origen de la peça, se situa en una església dels Pirineus occidentals i se l’ha relacionat amb els tallers de la Vall de Boí i la Vall d’Aran. La talla va pertànyer al col·leccionista Manuel Trens, que la va adquirir a un antiquari de Tremp i el 1972 la va donar al Museu de Vilafranca.

“Per inèrcia”, subratlla Jordi Camps, s’ha associat el taller d’Erill la Vall sobretot als conjunts de Davallament, com els de les esglésies conservats al Museu Episcopal de Vic, Durro i Santa Maria de Taüll, però el seu repertori és més divers. El Fogg Art Museum de Harvard i el Museu Nacional de l’Edat Mitjana a París conserven dues talles de Maria que formen part d’un grup de la Visita al sepulcre. També es conserva l’escultura coneguda com el Crist de Mijaran i durant la Guerra Civil es van destruir diverses Crucifixions com la de l’església de Mur (Pallars Jussà) i la de Montmagastre (la Noguera).

stats