Publicitat
Publicitat

L'ESTRENA DE LA SETMANA

'La cueva de los sueños olvidados' explora l'art rupestre de Chauvet

Werner Herzog viatja al passat prehistòric amb l'ajuda del 3D

A França hi ha una porta que permet viatjar 34.000 anys enrere en el temps. I només Werner Herzog l'ha pogut creuar amb una càmera. El resultat d'aquesta aventura és La cueva de los sueños olvidados.

Werner Herzog, responsable de visions febrils sobre l'home i les seves contradiccions com Aguirre, la còlera de Déu i Grizzly man , s'endinsa a La cueva de los sueños olvidados -que avui s'estrena- en les cavernes prehistòriques de Chauvet, que contenen les pintures rupestres més antigues que es coneixen. El conjunt va ser descobert el 1994 i conté centenars de pintures d'almenys tretze espècies diferents d'animals. També amaga uns quants misteris: per què estan en la part més profunda i fosca de la cova, on no es podien pintar sense l'ajuda de torxes? I per què allà no hi van viure mai els homes primitius?

L'alemany ha estat l'únic director del món que ha aconseguit un permís especial de les autoritats franceses per entrar a les coves i filmar-hi un documental. Herzog es va reunir amb Frédéric Mitterrand, el ministre de Cultura francès, i es va oferir a treballar per un euro i fins i tot a pagar impostos a França. El motiu és la seva profunda fascinació per les pintures rupestres, que el cineasta va descobrir als 12 anys, i que associa al seu "despertar intel·lectual", segons confessa en les notes promocionals de la pel·lícula.

No és cap secret que a Herzog li agraden els reptes. Ja ho va demostrar transportant a través de la jungla amazònica un vaixell de 320 tones a Fitzcarraldo , un dels rodatges més complicats de la història del cinema. Per tant, les condicions que va imposar el govern francès per rodar a les coves de Chauvet no el van espantar: tenia sis dies per filmar-les -dues hores al dia-, amb uns llums especials i només en unes determinades zones, des d'una passarel·la metàl·lica que protegeix el terra de la cova. Com era d'esperar, les restriccions no van fer més que esperonar el cineasta, que, per cert, als 69 anys està més actiu que mai: després de La cueva de los sueños olvidados ja ha rodat el documental sobre dos condemnats a la pena de mort als Estats Units, després estirat i convertit en els quatre episodis de la sèrie On death row , i també ha participat com actor en l'últim film de Tom Cruise, Jack Reacher .

Tres dimensions amb sentit

Una de les característiques més interessants de l'art rupestre és que els artistes aprofitaven els relleus naturals de les roques per crear una sensació de volum a les figures que pintaven. Com es pot capturar aquest tret essencial de les pintures? Herzog hi va trobar una solució: rodar amb càmeres 3D. Les tres dimensions també garanteixen la immersió definitiva en l'univers prehistòric de Chauvet, que el director explora amb curiositat i reverència, transmetent l'emoció d'estar connectant d'alguna manera amb persones que vivien allà fa més de 34.000 anys.

Per descomptat, en mans d'Herzog, el film és de tot menys un documental convencional. El director acompanya les imatges de les pintures amb la seva pròpia narració, un monòleg al·lucinat i genial, i es permet introduir entrevistes amb conservadors de les coves que, inesperadament, adquireixen un aire surrealista, o bé divagar amb la càmera en silenci durant minuts sense enfocar cap de les pintures, submergint-se en l'atmosfera gairebé mística que es respira a la cova. Herzog, com sempre, genial.

Més continguts de