Publicitat
Publicitat

LES ESTRENES DE LA SETMANA

'A Roma amb amor', l'última escala del 'tour' europeu de l'autor, intercala quatre relats independents

Woody Allen homenatja la comèdia popular italiana

Torna l'esperit de la commedia all'italiana. Woody Allen s'atipa d'espaguetis al film episòdic A Roma amb amor, nova escala de la seva particular gira europea que l'ha tornat a reunir amb Penélope Cruz.

Un guàrdia urbà que controla el tràfic romà -sense gaire esma- anuncia al començament del nou film de Woody Allen que a la Ciutat Eterna tothom té una història al darrere. Però Allen no sembla gaire inspirat a l'hora de triar les més interessants.

El cineasta novaiorquès torna a deixar-se portar pel turisme cinematogràfic que ha marcat l'etapa més recent de la seva filmografia en el seu nou treball, A Roma amb amor . Allen no es complica la vida a l'hora d'encaixar el seu cinema en la capital italiana i decideix homenatjar la commedia all'italliana popularitzada per Mario Monicelli, Ettore Scola i Dino Risi. Com si fos un dels típics films episòdics del gènere, Allen entrelliga i fragmenta quatre històries independents en què aboca les seves obsessions habituals: la celebritat, la guerra de sexes, el pseudointel·lectualisme, etc.

Com a Vicky, Cristina, Barcelona i Midnight in Paris , Allen utilitza el recurs del visitant nord-americà per entregar-se al paisatgisme turístic, passant revista als escenaris típics de postal. Són poques les novetats que la pel·lícula aporta a la filmografia alleniana. Una és el retorn del Woody Allen actor, que no es deixava veure a la pantalla des de Scoop (2006). Aquí interpreta un director d'òpera jubilat que, en conèixer el seu futur consogre, enterrador de professió, creu descobrir en ell un talent natural per al cant i s'entesta a convertir-lo en tenor. L'altre és el fitxatge de Jesse Eisenberg, que sembla una versió més jove i atractiva del neuròtic insegur que Allen ha interpretat sempre. A Roma amb amor suposa la retrobada entre el director i Penélope Cruz. Allen dissenya a la seva mida el personatge d'una prostituta de bon cor, arquetip de la comèdia italiana clàssica. I també a mida sembla fet el personatge de Roberto Benigni: un oficinista qualsevol que, un bon dia i sense cap raó especial, salta a la fama i és assetjat insistentment pels mitjans de comunicació.

Rebuda a Itàlia amb la mateixa acusació de refugiar-se en els tòpics turístics que Vicky, Cristina, Barcelona va provocar a casa nostra, l'aventura romana d'Allen no figurarà entre els moments més inspirats de la seva filmografia. Rutinària i sense geni, Allen sembla haver-se guardat els acudits al calaix per a una altra ocasió. Camí dels 77 anys, el director de Manhattan no té cap intenció d'afluixar el seu ritme de producció, i ja prepara un nou treball que s'està filmant a San Francisco. De moment, s'ha acabat el turisme pel Vell Continent.

Més continguts de