Cultura 17/04/2015

Woody Mediapro Barcelona

La productora de Jaume Roures planeja obrir el 2017 un museu dedicat al cineasta a l’antiga Llotja

Antoni Ribas Tur
3 min
Woody Mediapro Barcelona

BarcelonaNo és habitual que una ciutat dediqui un museu a un artista amb qui no té una relació intensa i prolongada. Barcelona està en vies de convertir-se en una excepció amb el Woody Allen Center, una iniciativa de Mediapro, la productora de la pel·lícula d’Allen rodada el 2007 a la ciutat, Vicky Cristina Barcelona, i també de Midnight in Paris i Coneixeràs l’home dels teus somnis. “No en diem museu perquè queda molt altisonant i ens sembla més adequat per a un personatge que ja està mort”, explicava ahir Jaume Roures, director de Madiapro.

El Woody Allen Center es materialitzaria a l’antiga Escola d’Arts i Oficis de Barcelona, la Llotja, ubicada al carrer Avinyó, al cor del Barri Gòtic. Caldria, però, que Mediapro guanyés el concurs públic que la Generalitat hauria de convocar per donar un nou ús a l’edifici, segons detalla Roures: “El concurs s’ha de convocar com a molt tard al maig”. La data d’obertura està prevista per d’aquí dos anys, perquè l’edifici està abandonat des del 2009 i necessita una rehabilitació profunda. “Si l’edifici és aquell, i no m’he plantejat que sigui cap altre, l’hem de refer. Fa molts anys que està buit, és molt gran, s’ha de respectar la distribució interna i els elements de vàlua arquitectònica. Això ho hem treballat força”, assegura.

El productor reconeix que el cineasta es va sorprendre quan li va explicar la idea: “Em va mirar amb cara de «No ho sé». Al setembre li vaig presentar un projecte elaborat i li va fer molta més gràcia”. Així i tot, matisa: “Va dir que no s’hi involucraria perquè ja té prou feina i perquè li sembla que és una ocurrència nostra -diu el director de Mediapro-. No entén per què pensem que la gent pot anar a veure un centre amb la seva obra. Li vam dir que hi anirà per les mateixes raons que va a veure les seves pel·lícules. Des de llavors hem estat polint el projecte, buscant els mitjans i també hem estat en contacte amb l’Ajuntament i la Generalitat per trobar l’edifici”. El departament de Cultura va confirmar que té coneixement de la iniciativa però va declinar fer cap valoració perquè no tenia prou detalls.

Per la localització i la popularitat del cineasta, el Woody Allen Center aspira a convertir-se en un atractiu turístic emblemàtic. “Volem aprofitar que, tret de Vicky Cristina Barcelona i Midnight in Paris, les seves pel·lícules han triomfat més a Europa que als Estats Units, i que el 75% del turisme que ve a Barcelona és europeu. A més, una part significativa del turisme nord-americà dels últims anys ve perquè va veure Vicky... i es va interessar per la ciutat”, diu Roures.

Sobre l’amor, l’humor i la mort

El primer que veurà el públic quan entri al Woody Allen Center serà un divan de psicoanalista i es podrà endinsar en una exposició permanent, dividida en tres plantes, sobre els grans temes de l’obra del cineasta: amor, mort, sexe, humor i religió. Els espectadors podran interactuar amb les pel·lícules de Woody Allen amb un muntatge tecnològic i també està previst que hi hagi material original. “Estem buscant cartells, guardons i altres materials. El projecte està força elaborat però no en podem parlar gaire perquè ha de participar en un concurs i donar massa informació és contraproduent”, diu Roures. Així i tot, avança que “més que exposicions temporals hi haurà actualitzacions en funció del que vagi fent el Woody”.

El vessant de cineasta és només la punta de l’iceberg de la tasca creativa de Woody Allen: “La gent el coneix per les seves pel·lícules, però el Woody fa cinquanta mil coses més. N’hi ha que tenen molta repercussió als Estats Units, com l’òpera que ha dirigit i de la qual ha fet l’escenografia a Los Angeles. És un tipus multidisciplinari i val la pena que la gent ho conegui”. Inventar un museu no serà nou per a Mediapro: “Hem fet el del Barça, el del Reial Madrid i el de la Confederació Brasilera de Futbol, el Centre d’Interpretació del Cava a Sant Sadurní d’Anoia i l’exposició Pompeia, catàstrofe sota el Vesubi. Dins aquesta línia, vam pensar que un museu del Woody tenia possibilitats i ens feia gràcia desenvolupar-lo per la relació que tenim amb ell”.

stats