Publicitat
Publicitat

La contrabaixista experimenta amb el rock d'avantguarda en el seu nou projecte

La barcelonina Giulia Valle estrena un poderós Libera Quartet

La cita era a l'associació cultural Human Fuzz, Poble-sec amunt. I no podia ser més atractiva. Giulia Valle no només ens convidava a descobrir el seu nou projecte, sinó que després ens convidava a sopar. Un cop arribats al semiclandestí emplaçament, músics, programadors, periodistes i amics esperaven curiosos l'estrena de la nova aventura d'una de les figures de la jove escena jazz barcelonina. I amb raó: al contrabaix, Giulia Valle és una intèrpret apassionada, però també una compositora audaç, com ha demostrat en els tres discos que ha editat amb el Giulia Valle Group, el quintet que lidera. L'últim, Berenice (2010), l'ha portada per festivals de jazz d'arreu del món, i li va donar el premi Altaveu a la millor trajectòria artística i el reconeixement a la millor músic i al millor grup del 2010 en els premis que atorga l'Associació de Músics de Jazz i Música Moderna de Catalunya. Així que les expectatives eren altes.

Abans de començar, Valle es declarava il·lusionada per presentar un projecte "nou de trinca" que s'estrenava amb públic en aquell concert. "Espero que en gaudiu tant com nosaltres", desitjava, i és que un dels atractius de veure Valle en directe és presenciar el plaer físic que obté acariciant el seu instrument. Però si gaudir veient-la tocar és fàcil i immediat, gaudir de la seva música rica i complexa requereix un cert esforç. Les composicions de Valle desafien l'oient, però compensen a qui li agraden els reptes.

D'entrada, la formació ja provocava les convencions del jazz: el contrabaix de Valle i la bateria d'Oriol Roca marcaven el ritme, la flauta de Pablo Selnik assumia bona part de les melodies i David Soler les resseguia o les complementava amb una, de vegades, subtil guitarra elèctrica. Però durant bona part del concert el Libera Quartet titular va comptar amb David Pastor bufant una trompeta que anava canviant de so per obra dels pedals d'efectes.

La presència de la guitarra elèctrica ja donava pistes sobre per on exerciria la llibertat aquest Libera Quartet. Valle, a qui segons la seva mànager li agrada tant el jazz com els Pixies, experimenta en aquest quartet amb el rock més avantguardista, amb un post-rock instrumental que, de fet, quan és més interessant és quan abandona l'èpica i beu del jazz més lliure. El Libera Quartet de Giulia Valle no està tan lluny dels últims 12Twelve, i seria una llàstima que tots els que van apreciar L'Univers (2006), l'últim treball de la formació post-rock barcelonina, deixessin escapar l'oportunitat de sentir en directe el nou projecte de Valle, que serà part del programa del festival Mas i Mas.

Després del menú de jazz lliure i eclèctic, amb tocs de post-rock, psicodèlia i música llatina -enregistrat entre bambolines per Dave Bianchi, que ja va mesclar Berenice -, la vetllada va acabar amb un pica-pica del xef Jaume Jané que va estar a l'altura de l'arriscat i contundent àpat musical.

Més continguts de