TEATRE
Cultura 03/11/2011

'El capital', de Marx, en clau de tragicomèdia moderna

Ricard Martín
2 min
Una imatge de l'obra del català Cerro-Ferran.

Barcelona.Quatre dramaturgs catalans i quatre de madrilenys es reuneixen per debatre El capital,de Karl Marx. Sembla un gag de Monty Python, però en essència és el germen de l'obra de teatre Mein kapital, que s'estrena al Teatre Tantarantana avui. Amb direcció de Cristina Yáñez, directora del saragossà Teatro de la Estación, Mein kapitalés una obra estructurada en vuit escenes, escrita cadascuna per un dramaturg diferent. Per la part catalana, Marta Buchaca, Albert Tola, Francesc Cerro-Ferran i Helena Tornero. Per la madrilenya, Luis Miguel González Cruz, Inmaculada Alvear, Raúl Hernández Garrido i Daniel Martos, que estan relacionats amb el Teatro del Astillero. I amb cinc actors catalans, aragonesos i madrilenys, no és gens estrany que Yáñez expliqui que l'obra "hauria estat molt difícil de fer si no hagués estat per l'AVE".

Mein kapital, als antípodes de ser una adaptació del text de Marx, és "una tragicomèdia amarga" on hi ha espai per al terror, la ciència-ficció i la sàtira política. El projecte es va començar a forjar ara farà tres anys, quan encara no s'ensumaven les proporcions de la crisi, "però sí que n'estava passant una de grossa". Cada autor ha escrit a partir d'un ventall comú de temes de fons com el treball, la crisi de valors i les relacions de poder, que també tracta l'obra de Marx. El punt de confluència va ser "la por i el pànic ocult en què estem tots", diu Albert Tola.

A la peça de Marta Buchaca, per exemple, Están arriba, l'autora va agafar la unitat familiar per desenvolupar el que l'atemoreix: "Ser la primera generació que viurà pitjor que els pares". Aquí, un fantasma recorre les golfes d'una casa, però no és el del comunisme: són els fills que no poden anar-se'n de la llar paterna. Reestructuración, d'Helena Tornero, parla de la por que s'amaga rere "eufemismes com el que titula la peça, i la utilització perversa de les paraules", segons l'autora. Un dels trets d'unió de les vuit parts de l'obra és que "exorcitzen les pors amb molt sentit de l'humor", diu Tornero. "L'altre és la mala llet", conclou Tola.

stats