29È FESTIVAL DE CINEMA DE UTAH
Cultura 15/01/2012

El cinema independent es troba a Sundance

Convertit en l'aparador per excel·lència de l'offHollywood, el Festival de Sundance torna a obrir les portes a produccions independents. El cine català hi participa amb Red lights, de Rodrigo Cortés.

Xavi Serra
3 min
El cinema independent es troba a Sundance

BARCELONADijous que ve s'inaugura una nova edició de Sundance, el festival creat per Robert Redford a mitjans dels 80 per servir de bressol als joves cadells del cinema independent nord-americà. Han quedat enrere els anys en què Hollywood es tornava boig durant els dies de festivals, perseguint cineastes marginals i oferint xifres estratosfèriques per pel·lícules sense ambicions comercials. L'apogeu del cinema independent dels anys 90 a les taquilles és història, la majoria dels estudis de Hollywood han tancat les divisions independents creades a cuita-corrents, i el cinema nord-americà encara espera el relleu dels autors sorgits durant aquella dècada (Quentin Tarantino, Darren Aronofsky, Paul Thomas Anderson, Alexander Payne, Wes Anderson...).

I malgrat tot, Sundance resisteix. Consolidat com el festival de referència dels Estats Units i convertit en un esdeveniment gegant, Sundance va trobar l'antídot al desinterès dels estudis i la sequera de talent en el públic de carrer, públic que any rere any esgota les entrades per a la majoria de projeccions, fent cua estoicament sota la neu a temperatures sota zero. I tot i que el pròxim Tarantino encara no ha fet acte de presència, el festival continua servint d'aparador a produccions sorgides al marge dels estudis que, després, causen sensació a les taquilles, convertint-se en èxits sorpresa de la temporada, com ara Little Miss Sunshine , Precious o The kids are allright .

Eclecticisme a la programació

Enguany la competició oficial es presenta carregada d'històries peculiars. A The surrogates , John Hawkes interpreta un poeta atrapat dins d'un pulmó d'acer i amb un sol objectiu: perdre la virginitat. Filly Brown explica la història d'una noia mexicana que fa servir el hip-hop per superar l'empresonament de la seva mare. I a Luv , el raper Common interpreta un exdelinqüent al qual el seu nebot ha pres com a model de conducta. "Aquest any, els films són més eclèctics i millors que mai", assegurava el director del festival John Cooper a The New York Times . "I ja sé que és el mateix que dic cada any -afegia-. Però aquest any és veritat". L'eclecticisme s'estén també a la secció documental. We're not broke revela com les corporacions multimilionàries eviten pagar impostos als Estats Units. The invisible war denuncia l'ocultació de les violacions en el si de l'exèrcit nord-americà. I The queen of Versailles segueix una família de nou-rics que construeix la casa més gran del país -90.000 metres quadrats-, inspirada en el Palau de Versalles.

Fora de competició, destaca el debut a Sundance d'un autor capital del cinema indie nord-americà com Spike Lee, que a Red hook summer relata l'estiu que un noi d'Atlanta passa a Brooklyn amb el seu avi. Julie Delpy hi presentarà 2 days in New York , en què la directora i actriu reprèn el personatge que interpretava a Dos dies a París i Chris Rock es posa a la pell del seu nou xicot. L'actor de Cómo conocí a vuestra madre , Josh Radnor, tornarà al festival en què es va estrenar com a realitzador per presentar la comèdia romàntica Liberal arts , i Stephen Frears estrenarà Lay the favorite , una comèdia amb Bruce Willis i Catherine Zeta-Jones ambientada en el món de les apostes.

Llums vermelles i vells verds

En els últims anys, Sundance també s'ha convertit en una porta d'entrada del cinema internacional als Estats Units. Fa dos anys, Rodrigo Cortés va presentar en el marc del festival Buried (Enterrat) , rodada en un plató de l'Hospitalet de Llobregat amb un sol actor, Ryan Reynolds, atrapat en un taüt. Ara Cortés torna al festival amb un nou títol rodat a Catalunya, amb Robert De Niro i Sigourney Weaver i un pressupost de 13 milions d'euros.

Red lights és un thriller sobre uns investigadors que es dediquen a desemmascarar fenòmens paranormals fraudulents, enfrontats a un llegendari vident que reapareix després d'una absència de més de 30 anys. La pel·lícula, que pot ser la consagració internacional de Cortés, representarà la cinematografia estatal juntament amb Madrid, 1987 de David Trueba, un retrat de la Transició a través de la relació entre un professor madur (José Sacristán) i una jove periodista (María Valverde).

stats