Publicitat
Publicitat

L'informe dels experts dictamina que el conjunt no és romànic: data de principis del segle XX

El claustre de Palamós és fals

El misteri del claustre de Palamós ja està resolt. Els experts han fet públic el seu veredicte: és del primer terç del segle XX i tan sols té algunes peces "poc rellevants" dels segles XII i XIII.

Els experts en història medieval convocats per la Generalitat ja tenen un veredicte: el famós claustre de Palamós, situat als jardins de la luxosa finca privada Mas del Vent, no és romànic sinó contemporani. "El claustre del Mas del Vent o, més ben dit, de Ciudad Lineal [el solar de Madrid on es va aixecar el 1931], és una presentació artística i monumental elaborada d'inici en terres castellanes o lleoneses durant el primer terç del segle XX o poc abans i mostrada a Madrid fins al 1958", assegura el conseller de Cultura, Ferran Mascarell.

No tot el conjunt, però, és del segle XX. L'arqueòleg i historiador del Servei de Patrimoni de la Generalitat de Catalunya, Eduard Riu, reconeix que algunes peces sí que podrien datar dels segles XII i XIII: "La presència d'alguns líquens indica que algunes pedres haurien estat exposades a la intempèrie durant molt de temps", assegura. Tot i així, precisa que aquestes peces no són ni de lluny omnipresents: "Són poc rellevants", explica.

El culebró, però, no acaba aquí: qui, quan i per què es va construir aquest claustre continua sent un misteri. ¿Estava destinat a embellir la casa d'algun propietari adinerat? ¿L'objectiu era vendre'l fent-lo passar per autèntic a algun estranger ansiós de comprar art medieval espanyol? Sigui com sigui, els propietaris de Mas del Vent poden respirar tranquils, no l'hauran d'exhibir.

Els erudits no l'esmenten
No apareix en cap estudi ni document abans del 1931

La primera notícia del claustre és del 1931, quan l'antiquari madrileny Ignacio Martínez adquireix el claustre i encarrega a Julián Ortiz que el restauri en un solar situat al districte de Ciudad Lineal, a Madrid. El 1958 es ven als actuals propietaris i el conjunt suposadament romànic marxa amb un camió de mudances a Cassà de la Selva. "Abans de la seva aparició a Madrid no hi ha cap informe de la peça", explica Riu. La falta de referències sorprèn perquè la bibliografia espanyola en art medieval és força extensa. "Seria estrany que el claustre s'hagués tret d'un monestir medieval i l'operació passés inadvertida", argumenta Riu. Així doncs, abans del 1931 el claustre no existeix per a ningú.

És massa perfecte
Una còpia literal i perfeccionada del claustre de Silos

"És el claustre romànic més espectacular de tots els claustres que hi ha a la Península. Si fos romànic, esclar", ironitza Riu. "Hi ha una excessiva regularitat del claustre, el resultat és efectista, però dista molt en qualitat i valor del claustre del monestir de Santo Domingo de Silos", assenyala. En opinió de l'arqueòleg i historiador, en el claustre de Palamós hi intervé un únic equip d'artesans: "El tractament és homogeni, cosa única en claustres medievals en què la construcció és molt dilatada en el temps". La pedra és tota de Vilamayor, cosa que també és força peculiar: "Seria singular que hi hagués un sol tipus de pedra en un claustre medieval", argumenta Riu. I, finalment, els capitells són massa perfectes: "Els capitells de Palamós són una còpia literal dels de Silos, però el tallista va voler perfeccionar-los i completar-los, cosa que fa molt dubtosa la seva autenticitat", conclou l'arqueòleg i historiador.

Desestimat durant anys
Els experts dels anys 50 i 60 no en van fer cas

"L'existència del claustre de Palamós no ha estat mai silenciada, es coneixia i se'n parlava", explica Riu. L'especialista en art medieval del Metropolitan de Nova York Carmen Gómez-Moreno va examinar el claustre a partir de fotografies del 1966 i va arribar a la conclusió que era una falsificació. El seu pare, l'historiador de l'art i arqueòleg Manuel Gómez-Moreno Martínez, que era tota una autoritat en la matèria, també l'havia declarat fals.

A l'Espanya de la dècada dels vint i trenta hi havia un gran interès per l'art medieval. "El claustre és un producte cultural, que neix de l'afany de recuperar l'art medieval", opina l'arqueòleg. A principis del segle XX no era estrany que es fessin creacions historicistes. "La por a imitar l'art medieval és del segle XXI", conclou Riu.

Tancat al públic
El consistori de Palamós decidirà si el declara Bé d'Interès Local

La Generalitat ara passa la pilota a l'Ajuntament de Palamós, que ha de decidir si declara el claustre Bé d'Interès Local. El consistori, però, no té cap pressa. La regidora de Cultura, Gràcia Artigas, considera que durant 50 anys els seus propietaris l'han conservat prou bé, i no prendrà cap decisió fins a passat l'estiu. Si finalment el declaren Bé d'Interès Local, l'única obligació dels propietaris serà conservar-lo i permetre l'accés als experts, però en cap cas han de tenir-lo obert al públic.

Més continguts de