Publicitat
Publicitat

El projecte seleccionat per a Venècia és una col·laboració entre Francesc Torres i Mercedes Álvarez

El 25% d'atur espanyol, a la propera biennal d'art

Francesc Torres i Mercedes Álvarez presentaran a la Biennal d'Art de Venècia 2013 el projecte 25%, una reflexió sobre l'atur actual a Espanya. El pressupost és de 520.000 euros, la meitat que el 2009.

Dels 27 projectes que s'han presentat a la pròxima Biennal d'Art de Venècia, el jurat, integrat, entre d'altres, per Xavier Antich, Marta Gili, Bartomeu Marí i Gerard Vilar, n'ha triat només cinc, una selecció que ha acabat decantant-se pel projecte 25%, una obra de nova producció de Francesc Torres i Mercedes Álvarez comissariada per Jordi Balló. "El diàleg social i estètic que planteja el projecte és un dels seus punts forts -va explicar ahir Àlex Susanna, director adjunt de l'Institut Ramon Llull, en nom de la resta de membres del jurat-. La confluència de dos llenguatges artístics, el cinematogràfic i el fotogràfic, també ha estat decisiva".

Susanna va destacar "l'experimentalitat d'aportar obra nova" a un esdeveniment de la magnitud de la Biennal poc després que Vicenç Villatoro, director del Llull, delimités els quatre criteris de la presència catalana i balear a Venècia: "Continuïtat, utilitat per als objectius fundacionals, transparència en l'elecció del projecte i austeritat". Des que l'any 2009 va presentar La comunitat inconfessabl e, l'Institut Ramon Llull ha tornat a Venècia l'any 2011 amb 180 graus , de Mabel Palacín, i l'any que ve hi serà amb una contenció econòmica encara més marcada: "El primer projecte va tenir un pressupost d'1.049.000 euros -va dir Susanna-. El de 25% serà de 520.000 euros, exactament la meitat de la participació inicial".

Jordi Balló, que anteriorment ha comissariat exposicions com La ciutat dels cineastes , Erice/Kiarostami: correspondències i Hammershoi i Dreye r va explicar les línies mestres del nou projecte: "Hi ha dues intencions principals. D'una banda, no volem donar com a bones afirmacions com que la crisi i el món de la cultura contemporània no tenen res a veure: volem que el món de la gent aturada, protagonistes principals de la crisi, sigui confrontat amb el de l'art dels nostres dies, i esperem que la fusió sigui reveladora. L'altra gran intenció és lluitar contra la invisibilitat del 25% dels aturats". Convençut que "el futur de l'artista depèn del contacte amb l'altre" i que cal fondre les disciplines artístiques, a més de fomentar la relació intergeneracional entre creadors, Jordi Balló planteja un diàleg entre autors de sensibilitats diferents i una preocupació comuna: la desocupació laboral.

Espanya, un referent en l'atur

"La nostra intenció és tractar un tema en el qual som autoritats mundials, per desgràcia. Potser encara no ha adquirit gaire crítica social, l'atur, però em fa l'efecte que és qüestió de temps", va dir Francesc Torres. Artista visual, comissari d'exposicions i assagista nascut a Barcelona l'any 1948, resident a Nova York fins poc després dels atemptats de l'11-S, sobre els quals va reflexionar a Memory remains , Torres farà equip amb la documentalista Mercedes Álvarez, que es va donar a conèixer l'any 2004 amb El cielo gira i que ha estrenat recentment un segon llargmetratge, Mercado de futuros . "Volem establir una narrativa, explicar una història, a partir de dues premisses: la invisibilitat del dia a dia dels aturats i l'endogàmia i petitesa del món de l'art", va aclarir Torres. Abans de començar-hi a treballar, el projecte ha de rebre el vistiplau dels organitzadors de la Biennal. No serà fins al mes de gener de l'any que ve.

Més continguts de