Publicitat
Publicitat

El nou director del Santa Mònica vol un centre "mediador" que connecti creació i cultura digital

Jaume Reus ha dit que no vol estar sotmès a la dictadura de la programació, sinó que vol estar més atent als processos de creativitat, una filosofia que ha resumit en una frase: "parlar menys d'artefactes i més d'impactes"

El nou director del Centre d'Arts Mònica de Barcelona, Centre de la Creativitat, Jaume Reus, ha explicat les línies generals  del seu mandat en els propers dos anys, basat en la creativitat pluridisciplinària i la cultura digital.

Concep el centre com a "espai de mediació cultural", "laboratori", que participarà en projectes de finançament col·lectiva de 'crowdfunding' i actuarà en "cercles que parteixen de l'edifici i s'estén a tot el barri del Raval, que també serà una prioritat, amb relació especial amb la Fundació Tot Raval". Reus ha subratllat que no vol estar sotmès a la dictadura de la programació, sinó que vol estar més atent als processos de creativitat, fins al punt que fugirà de la presentació d'objectes o productes acabats, una filosofia que ha resumit en una frase: "parlar menys d'artefactes i més d'impactes". Reus s'ha proposat l'"agilitat suficient" com per incorporar nous projectes, així com no esperar que els creadors vagin al centre sinó ser actius en la recerca de tendències i iniciatives.

El plantejament de Reus fa una aposta ferma per "territoris menys físics i més digitals", un espai que tindrà en els conceptes de "social, local i mòbil" ('Solomo') els tres eixos d'informació i comunicació que es potenciaran per tenir una autèntica interrelació amb la comunitat d'usuaris del centre. Santa Mònica, ha afegit el seu director, buscarà finançament privat a través de la Fundació Catalunya Cultura i prioritzarà els projectes dissenyats des d'un principi amb itinerància.

D'aquesta manera, el Santa Mònica serà "un espai d'experimentació, risc, valentia i atreviment", que també ha comentat la possibilitat de fer producció pròpia.

Col·laboradors i xarxa
Arteleku, Tabakalera, Fondation de France seran alguns dels centres de referència per col·laborar a nivell espanyol, mentre que a nivell local prestarà atenció a les fàbriques de creació que funcionen a Barcelona i que el 2013 van crear 379 projectes culturals.

En una roda de premsa, Reus ha explicat que "un dels temes més importants serà col·laborar amb coses que s'estan fent", tot i que ha dit que al gener (s'incorporarà formalment el dia 1) serà quan concretarà la seva programació fins al juny amb noms d'artistes i col·laboracions, dins d'una "transició tranquil·la".

L'objectiu de Reus és convertir Santa Mònica en "punt de trobada de creadors, empresa i equipaments públics i privats", que doni a conèixer la creació contemporània. També col·laborarà amb totes les universitats, institucions, instituts d'investigació, centres de producció i difusió, empreses i mitjans de comunicació. Compta amb 2 milions d'euros de pressupost per a activitat per al 2015 (més 1 milió per a personal i estructura), xifres que tot apunta que es mantindran.

Un node d'interconnexió
Les seves línies d'actuació passen per la creació "arriscada, pluridisciplinària, transversal i d'excel·lència", parant especial atenció a les xarxes de creació i a la difusió i implicació del ciutadà, tot això emparat en els eixos d'aparador, reflexió, connexió, formació i assessorament, a més de comunicació.

L'objectiu és que el centre sigui un mediador d'un nou perfil de gestió cultural sensible als canvis i processos de la societat, de manera que l'espai es converteixi en una plataforma per a la cultura participativa com un lloc per transmetre i compartir el coneixement. Tot aquest imaginari es concretarà en l'optimització de l'estructura i la generació d'un treball en xarxa que racionalitzi els recursos. Es pretén donar a conèixer la creació contemporània convertint-se en un punt de trobada de creadors, empreses i equipaments públics i privats; contribuir a la circulació i difusió de les produccions artístiques, i potenciar el treball en xarxa amb altres agents.

 

Més risc i més comunicació
Un dels reptes del centre és "comunicar més" davant de la gran allau de gent que passa per davant del seu edifici, i fer-se visible així als ciutadans, ha apuntat Reus, que ha suggerit reconsiderar la implementació de projeccions, pantalles amb piulades i neons.

El director de Creació de la Conselleria de Cultura, Jordi Sellas, ha comentat –davant de la presentació d'11 candidats al concurs públic– que és més important la qualitat que la quantitat, i ha sintetitzat que aquest projecte és "articulador d'activitats que estan passant al voltant del país".

El centre va rebre el 2012 un total de 117.000 visitants; 104.000, el 2013, i 131.000 (fins a finals de novembre del 2014 i en un període que s'ha implementat un nou sistema de comptabilitzar-ho), unes dades "positives", ha apuntat.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT