Publicitat
Publicitat

El festival Visa pour l'Image reuneix el millor fotoperiodisme a Perpinyà

El dolor del món en imatges

Perpinyà acull a partir d'avui una nova edició del festival internacional de fotoperiodisme Visa pour l'Image. Les imatges d'aquest any tornen a reflectir conflictes que no sempre tenen espai als mitjans.

"Les imatges són informació i això no ho hem d'oblidar, a Perpinyà es pot veure tot el que passa al món encara que els diaris no en parlin", explica la portaveu del Visa pour l'Image, Marine Boutroue. L'any passat el festival va tancar les portes amb més de 250.000 visites. Els que vagin a Perpinyà, de l'1 al 16 de setembre, podran veure les històries que expliquen 26 fotoperiodistes d'arreu del món.

En la 24a edició el festival continua fidel a la seva filosofia. El Visa pour l'Image manté les distàncies amb les noves tecnologies. Ho diu ben clar en un editorial el seu director, Jean-François Leroy. "Fa unes setmanes llegíem un tuit molt encertat: «Twitter et fa creure que ets una eminència, Instagram que ets un fotògraf i Facebook que tens amics; despertar a la realitat pot ser molt dur»". Leroy també ironitza davant la crisi: "Estem tenint un any increïble. Per sort no perdem la fe i estem contents perquè rebem temes increïbles, testimonis extraordinaris, històries punyents... El món tal com és".

I el món és força convuls. Ilvy Njiokiktjien, premi a la millor dona fotoperiodista, porta a Perpinyà la història de Kommandokorps. Es tracta d'un grup d'extrema dreta sud-africà que entrena joves blancs perquè siguin racistes. Aquests peculiars campaments de vacances duren només nou dies. Quan en surten, els joves blancs estan fermament convençuts que els negres són els seus enemics acèrrims.

Els herois de la Primavera Àrab

A Perpinyà també es podran veure les fotografies de Johann Rousselot. El fotoperiodista ret homenatge als herois de la Primavera Àrab: militants esporàdics o incondicionals, anònims o coneguts, tots acompanyats de grafitis amb eslògans. Síria tampoc podia faltar en un festival que parla de tot el que passa al món.

El guanyador del Visa d'Or Humanitari, Mani, capta amb la seva càmera els centres clandestins en què, amb mitjans molt precaris, s'intenta atendre els ferits. Curar és castigat pel règim de Baixar al-Assad, que considera una traïció l'auxili als rebels.

El Visa pour l'Image també rescata conflictes oblidats, com el de l'Afganistan. L'afganès Massoud Hossaini, que acaba de fer 30 anys, en fa sis que captura les imatges de la guerra sense fi que viu el seu país. Un altre escenari poc visible: Corea del Nord. El bosnià Damir Sagolj hi va viatjar l'octubre del 2011. Va rebre l'autorització per poder visitar durant unes setmanes, i amb vigilància, el sud de Hwanghae, la principal regió productora d'arròs del país. Va accedir a llocs vetats als mitjans de comunicació i revela, amb les seves imatges, la fam que es viu al país.

La revolta grega, Guantánamo, el Kurdistan, el reciclatge d'ordinadors i smartphones a Nigèria... Perpinyà és per uns dies una finestra al món. El Visa pour l'Image combina la dimensió professional (posa en contacte els fotògrafs amb agències i mitjans de comunicació) i cultural, amb activitats obertes a tots els públics.

Més continguts de