Cultura 23/01/2015

El teatre trencador i contemporani s'instal·la al Círcol Maldà

Durant els mesos de gener i febrer la sala comptarà amb dues reposicions i dues estrenes que parlen sobre la família, el pas del temps i la pròpia condició humana

Ana Maestre
3 min
Dafnis Balduz a 'Expedient K' / CÍRCOL MALDÀ

BarcelonaLa dramatúrgia de creació i les obres contemporànies protagonitzen la cartellera del Círcol Maldà durant els mesos de gener i febrer. Quatre espectacles teatrals de petit format - dues reposicions i dues estrenes - que donen el tret de sortida el 22 de gener amb 'El llarg dinar de Nadal' de la companyia La Ruta 40, que es prorroga durant tres setmanes després de l'èxit de les representacions anteriors.

El director Alberto Díaz recupera aquest text del tres vegades premi, Pulitzer Thornton Wilder, per posar sobre la taula les relacions familiars, la tragèdia quotidiana i la inevitable mirada al passat de la família Bayard, que en aquest cas s'allarga durant 90 anys. "És una obra on no passa res. Passa el temps", explica el seu director. L'acció, sempre sostinguda, es desenvolupa de principi a final al voltant de la taula, amb un tracte molt especial i acurat de l'escena per evidenciar les absències, els canvis d'època, les seves alegries i alhora el patiment que els envolta.

El segon dels espectacles pels quals torna a apostar la sala a partir del 24 de gener, després d'un passi anterior de 5 dies, és 'Expedient K'. Una obra inspirada en la 'La carta al pare' de Kafka però amb una història actual i quotidiana com a punt de partida. L'actor Dafnis Balduz interpreta als dos protagonistes de la història: un DJ, a qui tothom anomena 'K', que rep per error l'encàrrec d'enregistrar psicofonies, i que el portarà fins un estrany castell a prop de Creta, on es farà present el segon dels personatges. "Els dos avancen al mateix temps fins a que es fonen en un", explica l'actor.

Els efectes sonors i la llum esdevenen el tercer dels actors en escena, com a conductors de l'acció dramàtica per a fer evolucionar l'obra que, sense obviar el fort component dramàtic del text, combina una gran part de misteri i ironia. Aquest document, de gran interès autobiogràfic i amb gran càrrega humana, és apte tant per a qui vulgui descobrir com redescobrir Kafka.

La Companyia familiar Brif Braf Bruf és el tercer plat fort de la programació i la primera de les estrenes que presenta el Círcol Maldà, a partir de l'1 de febrer. Queralt Casasayas, Bàrbara Roig i Magda Puig és converteixen en 'Les supertietes', una obra elaborada a partir del llibre 'Contes infantils contra tot pronòstic' d'Empar Moliner. Les tres protagonistes tenen moltes coses en comú: són especials, boges, amb unes ganes immenses d'explicar contes, i totes elles són tietes, excepte una, que està a punt de ser-ho. Quina és la millor forma d'actuar? Com convertir-se en allò que esperen ser per als nens? Amb moltes ganes d'explicar històries i gran experiència en l'art de tenir nebots, aquestes tres supertietes s'endinsen en l'imaginari dels nens per a explicar contes on, tot i no ser-hi presents ni les fades ni les princeses, un llençol sempre pot ser el fantasma més terrorífic, i on tot és apte per a despertar la imaginació.

Els dilluns de cabaret del Círcol Maldà acull a la companyia 'Georgette and Miss Wolf', formada per Mònica Barrio i Marina Congost, en la seva primera representació 'La mil·limetrada'. Un espectacle de creació pròpia sobre la vida i per la vida, que reflexiona sobre les decisions que es prenen i la manera d'afrontar-les. Els grans temes - l'amor, la família, l'amistat- es tracten a fons en aquest viatge constant al passat i el futur, en què el gest i la paraula tenen un pes fonamental, i on l'únic decorat són dues cadires presidint la sala.

Amb una presentació atípica, sempre hi ha una que narra i l'altra que interpreta. "Volíem contactar amb el teatre primari, simple. Estar a prop del públic', expliquen les dues actrius. L'obra, que es val de múltiples recursos teatrals, vol recordar-nos que tant la vida com el teatre són un joc ple de possibilitats.

stats