CRÍTICA TEATRAL
Cultura 30/09/2016

Les escenes de degeneració quotidiana de Rodrigo García

"Rodrigo García va inaugurar dijous el festival Terrassa Noves Tendències amb '4', una visió tan desassossegant com complexa i visualment fascinant del món que compartim"

i
Laura Serra
2 min
/TNT

Barcelona'4', Teatre Principal de Terrassa: 29 de setembre

La repulsió, l’estupor, l’aversió, tota l’estupefacció que causaria la nostra societat a un àlien està concentrada a l’escenari. Rodrigo García va inaugurar dijous el festival Terrassa Noves Tendències amb 4, una visió tan desassossegant com complexa i visualment fascinant del món que compartim. “Si no tens bones idees, posa-les a tot volum”, xiuxiueja un dels quatre individus protagonistes. El muntatge juga precisament amb els formats i les estructures que vol posar en evidència, la majoria relacionats amb les noves tecnologies i els mitjans de comunicació, situacions que condueixen a totes les formes possibles de degeneració humana: un dron de neons sobrevola el que podria ser una guerra, un guerrer explica la seva infantesa mancada d’amor patern i dues nenes es maquillen, es vesteixen i es mouen com models d’un impúdic concurs de bellesa.

El nou director del Centre Dramàtic Nacional de Montpeller posa en evidència i incomoda el públic, i a sobre ho sap fer amb humor: el maltracta i ridiculitza quan el posa a ballar cumbia en una paròdia de classe de ball, o quan col·loca dues persones dins de dos sacs de dormir perquè conversin i tinguin relacions íntimes -si això és possible- doggy style. Garcia diu que ara parteix d’idees més íntimes i poètiques que universals i explícites -i el duo coreogràfic sobre una pastilla de sabó de Marsella n’és una mostra, com les diatribes sobre el pas del temps i la soledat-, però això no significa que la crítica a una societat fragmentada i víctima dels flaixos sigui menys profunda i crua. Gairebé dolorosa. La superposició de llenguatges -la imatge d’una vulva, crits, McEnroe i un jutge deixat- i els seus tics estilístics irrenunciables, com la manipulació d’animals -va ser criat en una carnisseria: ahir els tocava el torn a quatre gallines amansides per unes vambes de marca- se sumen a una mirada lúcida que ofereix cops de puny a l’estómac seguits d’escenes memorables.

stats