Publicitat
Publicitat

MÚSICA

La 18a edició del certamen flamenc del Taller de Músics aposta pels joves talents i l'experimentació

El festival Flamenco Ciutat Vella arrisca

El 18è festival Flamenco Ciutat Vella del Taller de Músics, que acollirà el CCCB del 18 al 21 de maig, programa nous noms del flamenc i el cicle experimental Flamenc Empíric del Mercat de les Flors.

El Flamenco Ciutat Vella arriba a la majoria d'edat amb una programació que aposta pel risc. La 18a edició del festival de flamenc del Taller de Músics, que se celebrarà del 18 al 21 de maig al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB), proposa un cartell en què abunden els nous talents i els artistes consagrats poc coneguts pel gran públic, i en què guanya protagonisme el Flamenc Empíric, el cicle de baile experimental del Mercat de les Flors, que celebra la seva tercera edició, la segona dins del Flamenco Ciutat Vella.

Amb aquesta aposta, el festival del Taller de Músics s'allunya de les propostes més centrades en els grans noms d'altres festivals de flamenc que se celebren a Barcelona i a Catalunya, com el De Cajon! i el Catalunya Arte Flamenco, que en les seves últimes edicions van programar artistes com Niña Pastori, Rosario Flores, Vicente Amigo, José Mercé, Paco de Lucía, Mayte Martín i Enrique Morente, mort al desembre, que va actuar per última vegada a Catalunya al setembre al Gran Teatre del Liceu.

L'Omega del flamenc

El Flamenco Ciutat Vella dedicarà precisament la seva edició d'aquest any al desaparegut cantaor granadí subtitulant-la Omega, el nom del revolucionari disc amb què Morente va desdibuixar les fronteres entre el flamenc i el rock el 1996 al costat de la formació de rock alternatiu també granadina Lagartija Nick, en què musicava Lorca i versionava Leonard Cohen.

"No és un homenatge, a ell aquestes coses no li agradaven", afirmava Lluís Cabrera, president de la fundació Taller de Músics i amic de Morente, ahir a la presentació del festival a Barcelona. Però segons Cabrera, el cantaor representava la tradició, l'experimentació i la multidisciplinaritat, valors que vol encarnar el festival.

Al marge de la divisa del festival, Morente serà present a l'espectacle de polifonia vocal de la cantaora Alba Guerrero amb la formació Gospel Messengers, una producció del Taller de Músics per al festival que s'emmiralla en l'obra del granadí. I també inspirarà el taller que la bailaora Belén Maya impartirà al Mercat de les Flors.

El taller de Belén Maya forma part de la programació de Flamenc Empíric, una proposta que vol "fer visible el flamenc que aposta per l'avantguarda", segons el comissari i ballarí Juan Carlos Lérida, i que té "més interès en el procés que en el resultat". Més que un conjunt d'espectacles, Flamenc Empíric és un espai per a la creació i l'experimentació, i adopta la forma de tallers i trobades al Mercat de les Flors entre creadors flamencs i artistes audiovisuals, una proposta per a la qual el Flamenco Ciutat Vella té la col·laboració del festival de videoart Loop. Els resultats s'exhibiran al hall del CCCB.

El Fred Astaire del flamenc

Un dels protagonistes de les trobades de creació serà el veterà bailaor Carrete de Málaga -segons Lluís Cabrera la bala perduda entre Vicente Escudero i Israel Galván- conegut com el Fred Astaire gitano i un dels plats forts del festival.

Carrete és el nom més veterà del festival, seguit a molta distància per les bailaores Belén Maya i Rafaela Carrasco i per la cantaora Ginesa Ortega. La resta de la programació es basa en joves talents del flamenc com l'expressiva bailaora granadina La Moneta, que repeteix al festival, el cantaor català Juan Manuel Mora, la cantaora andalusa Argentina, i el guitarrista barceloní Juan Ramón Caro, que defensarà el seu debut com a solista, Rosa de los vientos (2010) amb una formació que inclourà una altra estrella en ascens, el cantaor de l'Hospitalet de Llobregat José Martínez Salao (abans conegut com Salaíto).

Tots aquests espectacles es podran veure a l'acabat d'estrenar teatre CCCB, resultat de la remodelació de l'Antic Teatre de la Casa de Caritat, que substitueix com a seu el Pati de les Dones, que "per nosaltres era molt car i feia patir pel risc de pluja", afirmava Lluís Cabrera.

Més continguts de