Publicitat
Publicitat

EXHUMACIÓ DE BEATLEMANIA

Les imatges són obra del fotoperiodista de guerra Don McCullin

Una sèrie de fotos inèdites dels Beatles s'exhibeix a Les Arenes

Un día en la vida de los Beatles reuneix a la FNAC de Les Arenes una sèrie de retrats poc coneguts o inèdits que el fotògraf de guerra Don McCullin va fer als Beatles el 1968, poc abans de la fi del grup.

L'any 1968, la càmera Nikon de Don McCullin va aturar una bala que buscava el seu cap. Aquest fotoperiodista britànic estava cobrint l'ofensiva del Tet al Vietcong. No sabem si McCullin va sortir cames ajudeu-me, però aquell mateix any va tornar al Regne Unit.

Tot just arribar, va rebre un encàrrec que, encara que no era gens perillós, en certa manera també implicava fer fotos de guerra: The Beatles li van demanar fer una sessió fotogràfica a canvi de 200 lliures, li tornarien els negatius i en tindria tots els drets d'autor. Els quatre de Liverpool estaven immersos en les sessions del White Album i tot s'estava descomponent. La banda ja s'havia convertit en el grup d'acompanyament de Paul i John, el pas previ a la separació. Potser per això van demanar a McCullin que transmetés "un enfocament fresc", recorda el fotògraf.

Drama, humor i erotisme

El producte de la sessió, que es va fer el 28 de juliol a Londres, a East End i King's Cross, són una sèrie d'imatges poc conegudes, la majoria inèdites, que en el seu moment es van fer servir per a un reportatge de Life . Es podran veure a partir d'avui i fins al 15 de maig a la FNAC del centre comercial Les Arenes. Un día en la vida de Los Beatles presenta els quatre músics en actituds disteses, relaxades, fins i tot pròpies de pallassos. Potser com si cerquessin una altra vegada la innocència perduda dels films de Richard Lester.

Però també van posar en actituds que en la seva primera època haurien sigut impensables, ara fatalment premonitòries: la joia de la corona és sens dubte la foto en què Lennon apareix ajagut al cim d'una pedra, imitant un cadàver. La resta de la banda l'examina, com per assegurar-se que Lennon és mort.

McCullin assegura que està convençut que Lennon va voler representar la seva pròpia mort. El fotògraf recorda: "En aquell moment estàvem en el punt més àlgid de la guerra del Vietnam. Potser Lennon va fer tot allò per una protesta. Cada afirmació que feia semblava estar motivada per la ira. Podia escriure sobre pau i amor, però en el fons era algú molt enèrgic i agressiu". No totes les fotos són tan dramàtiques, esclar. De la sèrie de 25 fotos que es poden veure en exposició -la majoria en blanc i negre- en destaquen algunes plenes d'erotisme naïf, desenfadat: un Lennon impagable en calçotets, fent exhibició de pell lletosa i pit de pollastre, o un McCartney -més pervers, ell- fent el mateix amb cadenes.

Encara que qui vulgui buscar simbologies se'n farà un tip: la famosa foto de Lennon i McCartney, drets rere una reixa mirant en direccions oposades mentre Ringo i George s'ajupen i premen els barrots com presidiaris, és icònica. I sí, Yoko Ono ja apareix en més d'una imatge: en algunes desenfocada, en d'altres avança decidida.

Més continguts de