Publicitat
Publicitat

DE TAPES

El mirall opac del mur d'una presó

Bernard Malamud (1914-1986) va guanyar el Pulitzer l'any 1967 per aquesta novel·la inspirada en el cas real de Menahem Mendel Beilis, un jueu injustament empresonat a la Rússia tsarista de principis del segle XX. Acusat d'un crim que no havia comès, el règim el va convertir en un monstre a ulls de la societat, a partir del qual podia justificar totes les seves polítiques antisemítiques. Però Malamud deixa de banda bona part d'aquell context polític i social i recentra la història en el confinament del protagonista, eternament a l'espera d'un judici que no arriba.

La portada d' El reparador , obra del dibuixant i il·lustrador mallorquí Pere Ginard, mostra la silueta d'un home (i la seva ombra) davant un mur. Unes ditades de color vermell -referència a la sang i a la burocràcia policial- embruten la portada. L'actitud de l'home és passiva. Palplantat davant la paret infranquejable, no s'enfronta tant al sistema com a ell mateix. El mur li impedeix l'evasió i l'obliga a mirar aquest metafòric mirall opac. I el lector mira la portada del llibre i veu l'home d'esquena: se sent segur de poder-lo espiar sense ser vist, però potser no s'adona que, mentre llegeix les desventures d'aquest jueu esquiu, és a ell mateix, que es mira.

Més continguts de