Publicitat
Publicitat

INSTITUCIONS CULTURALS

La crisi i l'augment de l'IVA obliguen a recórrer a la imaginació

Els museus busquen diners sota les pedres

Semblava que amb les retallades s'havien acomplert els pitjors pronòstics. Però no. Aquest estiu el sector cultural ha rebut un nou sotrac: l'augment de l'IVA. Els museus admeten que viuen ofegats i que no n'hi ha prou prescindint de despeses, reduint plantilles i assumint més activitats. Per sobreviure busquen recursos en llocs que fins ara no havien explotat.

Aprofitar el patrimoni

Cultivar plantes medicinals a la cartoixa d'Escaladei

El lloguer de sales no és res nou. Però hi ha equipaments que van més enllà. El Museu d'Història de Catalunya ha cedit uns terrenys al costat de l'imponent monestir de Sant Pere de Rodes a una fundació que treballa amb adolescents amb risc d'exclusió social. A canvi, la fundació mantindrà els camins i l'entorn del monestir i del poblat de Santa Creu de Rodes. El museu també estudia cultivar plantes medicinals a la cartoixa d'Escaladei i vendre els productes, com feien fa segles els monjos cartoixans.

No és l'únic que busca obtenir ingressos amb el seu patrimoni físic. El Museu de Cardedeu lloga les instal·lacions perquè s'hi celebrin casaments, i el Museu del Càntir d'Argentona cedeix sales per a festes d'aniversari. El MNAC també vol treure rèdit del seu emplaçament a la muntanya de Montjuïc. "Estem treballant una nova carta de serveis", explica el gerent del museu, Josep Maria Carreter. "Volem que les terrasses del museu siguin accessibles. Les vistes a Barcelona són privilegiades i o bé farem pagar una entrada o bé hi emplaçarem un espai de restauració", afegeix.

Visibilitzar els mecenes

Els patrocinadors del CCCB, el Macba i la Fundació Tàpies

"Mentre no es perdin ni continguts ni activitats, no es poden tenir prejudicis", explica la gerent del CCCB, Elisenda Poch. Aquest any el cicle de cinema que cada estiu es programa al pati del CCCB ha canviat de nom: es diu Gandules - Gas Natural. Poch defensa que no s'han de tenir tants escrúpols i que els patrocinadors han de tenir més visibilitat.

El gerent del Macba, Joan Abellà, comparteix l'opinió: "Hem de tenir més imaginació a l'hora d'oferir contraprestacions; nosaltres oferim formació als treballadors de les empreses que col·laboren amb nosaltres". Segons Abellà, el Macba té un avantatge. "En els nostres òrgans de govern hi ha una fundació que porta 25 anys buscant recursos. Abans aquests recursos eren només per comprar art, però ara, amb les retallades, també seran per mantenir les activitats", diu Abellà.

La Fundació Tàpies també busca mecenes. "El catàleg d'una de les nostres últimes exposicions l'ha pagat un galerista finlandès. Si no hagués sigut per la seva aportació, segurament no s'hauria pogut fer", detalla el gerent de la fundació, Guillem Peiró.

Visites privades i ràpides

Els museus s'adapten a les necessitats dels visitants

La flexibilitat s'imposa per atreure més públic. El MNAC programarà visites guiades o amb autoguia de 45 minuts per als visitants que no disposin de gaire temps. El Macba s'adreça als que no tenen problemes per arribar a final de mes: organitza visites privades a les cases de col·leccionistes, amb sopar inclòs. Aquestes escapades nocturnes i exclusives -costen 300 euros- aporten substanciosos guanys al museu. "Amb l'última ruta que vam organitzar, vam recollir 60.000 euros, una quantitat que ens va permetre adquirir una obra d'art", explica Abellà.

El Macba ha decidit provar nous horaris aquest estiu. "Hem fet una prova pilot i ens hem adaptat als horaris de les botigues. Durant tot l'estiu i fins a la Mercè obrim fins a les deu del vespre", relata Abellà. Els que visiten el museu acaben amb una cervesa Moritz a les mans, i segons el gerent del Macba, l'experiència ha estat un èxit.

Mirar més enllà d'Espanya

Aliances amb els veïns i itineràncies fora de l'Estat

Els museus busquen aliats entre els veïns més pròxims i fora de les fronteres estatals. La Fundació Tàpies i el MNAC organitzaran conjuntament al juny una retrospectiva sobre el pintor. Els que visitin l'exposició, que viatjarà a Mèxic, el Brasil i l'Argentina, podran veure les obres que Tàpies guardava al seu estudi. El Macba també busca socis, i anhela anar de bracet amb els que té a quatre passes: el CCCB i la Filmoteca. Estudien vendre entrades 3x1 i poder oferir l'Art Ticket -de moment només adreçat als turistes- als autòctons.

Si la crisi ofega els governs locals, autonòmics i estatals, el millor és mirar més enllà de les fronteres. Aquesta és la filosofia de la gerent del CCCB. Poch explica que truquen sovint i amb insistència a les institucions europees a la recerca de subvencions. "Demanem ajudes no només adreçades al món cultural, sinó també al tecnològic", explica.

La gerent del CCCB explica que ara les exposicions viatgen més sovint fora d'Espanya. "El mercat llatinoamericà és més receptiu que l'espanyol. Hem portat l'exposició de Borges a Buenos Aires i Pantalles globals a Colòmbia i a Mèxic", diu. Un altre continent on desembarcaran exposicions catalanes serà l'asiàtic. Les col·leccions del Macba i La Caixa es podran veure a la Xina, el Japó, les Filipines i Malàisia entre el 2012 i el 2014.

La inventiva no acaba aquí. El Museu Jaume Morera de Lleida ha decidit potenciar la seva web i oferir la seva col·lecció online , davant la impossibilitat, per falta de pressupost, d'organitzar més exposicions. Així tothom podrà conèixer l'obra que emmagatzema a cop de ratolí.

Més continguts de