Publicitat
Publicitat

MÚSICA

En només sis anys, les vendes digitals s'han multiplicat per quinze

Un any agredolç per a la indústria musical

La venda de música per Internet representa gairebé un terç del negoci discogràfic. El 95 per cent de les descàrregues a tot el món, però, continuen sent il·legals

Els representants de la indústria discogràfica a nivell internacional qualifiquen 2010 com un any "agredolç", en el qual les dades negatives sobre descàrregues il·legals han tingut com a contrapunt un augment en les vendes de música a través d'Internet, que ja representen el 29 per cent del negoci.
En la presentació a Londres de l'informe anual de la Federació Internacional de la Indústria Discogràfica (IFPI, en les sigles angleses), la responsable executiva, Frances Moore, s'ha mostrat optimista respecte a l'evolució del negoci digital, que ha passat de suposar el 2 per cent dels ingressos al 29 en només sis anys. Durant el 2010, el catàleg de cançons a disposició dels internautes ha superat els 13 milions de títols, que s'han distribuït a través de més de 400 serveis legals per al consum de música.
Moore ha subratllat l'acceptació "massiva" que està tenint a Estats Units la botiga virtual d'Apple, l'iTunes, així com la progressiva implantació mundial de serveis de subscripció, com Spotify.
Thomas Hesse, el president de l'àrea digital de Sony Music, es va mostrar optimista respecte al creixement del sector, que troba cada vegada més facilitats per accedir a un públic proveït de tot tipus de dispositius mòbils amb accés a la xarxa. Segons Hesse, el major creixement d'ingressos arribarà en els propers anys gràcies als continguts "en el núvol", és a dir, aquells que l'usuari no descarrega al seu ordinador, sinó que estan sempre disponibles a Internet previ pagament d'una subscripció.
Malgrat les bones perspectives, la indústria discogràfica adverteix que el 95 per cent de les descàrregues a tot el món continuen sent il·legals i "no comporten cap tipus de compensació als titular-se dels drets, encara que sí a els qui les exploten il·legalment", assenyala la IFPI. "Si no es prenen mesures contra la pirateria, les indústries europees de l'oci, la cultura i l'entreteniment perdran 1,2 milions de llocs de treball d'aquí a l'any 2015", va pronosticar la representant de les discogràfiques. Segons la IFPI, la pirateria a través d'Internet posa en risc no només el seu negoci, sinó el de la cultura en general.
L'informe de la federació de discogràfiques analitza la situació del sector audiovisual i editorial per concloure que "si no es fa alguna cosa, simplement deixaran d'existir", malgrat que les xifres de pèrdues no són tan acusades com les de la indústria musical. Un 14 per cent dels internautes descarreguen pel·lícules i sèries de televisió "a través de serveis il·legals d'intercanvi d'arxius", assegura la Federació, la qual cosa contribueix a què els grans estudis trobin cada vegada més difícil obtenir beneficis de les vendes de DVD, que van caure un 4,7 per cent l'any 2010.
Respecte a la situació del sector editorial, la IFPI remet a una anàlisi de la companyia independent Attributor en la qual s'assegura que el 2010 es van doblar les recerques il·legals de llibres al Google.

Més continguts de