CLÀSSICA
Cultura 21/12/2014

Una nit a París amb l’‘Oratori de Nadal’ de Bach

El Cor de Cambra del Palau de la Música acompanya Les Talens Lyriques al Théâtre des Champs Elysées

Xavier Cervantes
2 min

Enviat especial a ParísEl Cor de Cambra del Palau de la Música, reduït a divuit cantants, va tancar ahir a París la gira en què ha acompanyat Les Talens Lyriques, la formació instrumental de música antiga fundada pel clavecinista Christophe Rousset, i en què també han participat la soprano Katherine Watson, el contratenor Damien Guillon, el tenor Julien Prégardien i el baix Matthew Brook. Després de passar per Lausana, Pamplona i Barcelona, tocava posar punt final al recorregut de l’ Oratori de Nadal de Bach al Théâtre des Champs Elysées, “una sala emblemàtica”, segons va recordar el director del Cor de Cambra, Josep Vila i Casañas. Allà es va estrenar La consagració de la primavera de Stravinsky l’any 1913, i allà també va ser on va cantar l’Orfeó Català ara fa cent anys davant una audiència entre la qual hi havia Debussy i Ravel. Emblemàtica, sí, i ahir plena de dues mil persones discretament contagiades de l’esperit nadalenc que es vivia en el carrers parisencs i que van aplaudir les bones prestacions del conjunt.

“Per al Cor de Cambra participar en projectes al costat de formacions com Les Talens Lyriques és un estímul enorme que s’adiu molt bé amb la vocació de versatilitat del cor”, va explicar ahir Vila una hora abans de l’inici del concert. En aquesta gira, tal com va passar anteriorment en les col·laboracions amb els Musiciens du Louvre i l’Ensemble Matheus, el cor s’ha atrevit amb repertori barroc, concretament amb les cantates de l’ Oratori de Nadal de Bach: les sis a Lausana i només quatre a la resta de ciutats. “El principal repte ha sigut la velocitat, perquè Rousset és un amant del tempo ràpid”, va recordar Vila. I certament el concert va fer palesa la preferència per la velocitat del director francès, ja des de l’inici de la primera cantata.

Rousset va dirigir amb més eficiència que emoció, especialment en la primera part, i sense fer prou fluïdes les transicions i les entrades dels recitatius. Tanmateix, el repte va anar millor en el segon bloc, molt més empàtic amb Bach i amb moments especialment brillants com el duet de Watson i Brook de la tercera cantata.

La internacionalització dels cors del Palau de la Música seguirà l’any que ve. L’Orfeó Català i el Cor de Cambra viatjaran a Londres a l’abril: el dia 25, al Royal Festival Hall, totes dues formacions participaran en la Missa glagolítica de Leós Jánacek, amb la London Philarmonic Orchestra, i el dia 26 l’Orfeó cantarà El cant de les estrelles de Granados al Cadogan Hall. Després, a l’agost, el Cor de Cambra passarà pel Musikfest de Bremen i al novembre farà una gira amb l’Ensemble Matheus de Jean-Christophe Sponisi interpretant la Missa solemnis de Beethoven a Zagreb, Barcelona, Dortmund i Ais de Provença. I per al març del 2016 està prevista una nova gira europea amb Les Musiciens du Louvre.

stats