Cultura 16/06/2016

10 noms per entendre el Sónar

La confluència de temàtiques sociopolítiques i hedonisme ballable marca la 23a edició del festival

Xavier Cervantes
4 min
10  noms per entendre el Sónar

BarcelonaEl Sónar va deixar de ser només un festival quan va incorporar la part professional, de reflexió i de negoci del Sónar+D. Des d’aleshores ha buscat un relat que expliqui la complexitat i la diversitat de tot plegat, i sobretot que transmeti la voluntat de superar el paradigma del festival com a bombolla aïllada de la realitat. El signe dels temps juga a favor del Sónar, que aquest any acull propostes que s’enfronten als efectes del canvi climàtic, al control de la informació, a la concentració de poder a la xarxa, a la intolerància contra col·lectius LGTB o a les polítiques repressives contra la immigració. “Cada vegada hi ha més artistes que es manifesten en qüestions polítiques i socials”, diu un dels directors del Sónar, Enric Palau.

Molta música electrònica i de ball va néixer en contextos molt polititzats, a vegades com a afirmació hedonista de classe o de gènere i d’altres com a crítica sorollosa, però, com recorda Palau, durant molt anys alguns artistes que estèticament s’adiuen amb el Sónar “no s’havien posicionat gaire”. Les coses han canviat, i el festival ha pogut construir un relat en què música, art, ciència i debat conflueixen per defensar un futur diferent no exempt de contradiccions. Aquest discurs conviurà amb l’esperit de celebració habitual i amb la corresponent part experimental des d’avui fins dissabte als recintes firals de Montjuïc i Gran Via 2, que estaran connectats amb autobús divendres i dissabte de 20.30 a 23 h. A més, hi haurà un servei d’autobusos entre la plaça de les Drassanes i el Sónar de Nit, divendres i dissabte de 20.30 a 8 h.

A continuació, deu noms que ajuden a entendre què és i què vol ser la 23a edició del Sónar.

Jean-Michel Jarre

Història de l’electrònica i denúncia de la vigilància massiva

“Serà un espectacle 3D però sense necessitat de posar-se les ulleres”, diu Jean-Michel Jarre sobre el xou que estrenarà divendres al Sónar de Nit. L’espectacle parteix dels dos discos que el músic francès ha dedicat a revisar la història de la música electrònica, i en el segon dels quals inclou una col·laboració d’Edward Snowden per mantenir viva la denúncia contra la vigilància massiva. El segon volum també inclou un tema escrit arran de l’atemptat contra la sala Bataclan de París.

Anohni

Un combat desesperat per canviar el món

L’artista abans coneguda com a Antony Hegarty deixa enrere el projecte Antony and the Johnsons amb un disc titulat Hopelessness, que és un tractat polític a ritme d’electropop. La violència masclista, la decepció davant la política internacional d’Obama i la urgència d’una nova ètica que aturi la catàstrofe climàtica provocada per l’home són algunes de les temàtiques que aborda Anohni en un disc que presentarà aquest divendres al Sónar de Nit.

SonarPlanta

Una reflexió sobre l’efecte de l’activitat humana en la Terra

Earthworks és la instal·lació que presenta aquest any el Sónar amb la Fundació Sorigué. Els britànics Semiconductor han treballat amb experts en geotecnologia de la Facultat de Ciències de la Terra de la UB per convertir dades sismogràfiques en so i imatge. El resultat convida a reflexionar sobre l’impacte de l’activitat humana en els ecosistemes terrestres. “Les dades naturals generen sons més progressius i orgànics, mentre que les que provenen de l’activitat humana són molt més sorolloses”, diu Ruth Jarman, de Semiconductor.

Niño de Elche + Los Voluble

Política artística i art polític en la mateixa proposta

Francisco Contreras, més conegut com el Niño de Elche, torna al Sónar amb Los Voluble. L’any passat van impactar amb Raverdial, una autòpsia a la política espanyola dels últims 40 anys, i ara hi tornen per estrenar En el nombre de, un projecte sobre migracions i fronteres que inclou textos de Paul B. Preciado.

SonarCar

La discoteca immersiva amb Four Tet i Laurent Garnier

El Sónar de Nit redissenya l’escenari SonarCar perseguint l’efecte de discoteca immersiva de Despacio, l’experiència que va programar el 2014. “Serà un recinte tancat amb so circular”, diu Enric Palau. La música la punxaran Four Tet (divendres) i Laurent Garnier (dissabte): cadascú té l’encàrrec de fer sessions de set hores.

Santigold

Col·lisió de pop i ritmes urbans amb sentit de l’humor

El Sónar no oblida estrelles com la nord-americana Santi White, que després de quatre anys de silenci discogràfic ha publicat 99¢, un disc de pop farcit d’autoironia i del qual es pot gaudir tant de dia com de nit. Potser per això farà dos concerts: un de diürn divendres i un de nocturn dissabte.

New Order

No hi ha Sónar sense clàssics del pop electrònic

Recuperar la inspiració de temps passats és el propòsit del grup de Manchester, que torna al Sónar per presentar un xou articulat al voltant del disc Music complete (2015). La cita és dissabte al Sónar de Nit.

Lady Leshurr

El nou fenomen de la música urbana britànica

YouTube s’ha convertit en el termòmetre que mesura l’impacte d’artistes com aquesta jove de Birmingham que actuarà avui al Sónar de Dia. Visionats milionaris avalen tot un fenomen de la potent música urbana britànica, que també estarà representada al Sónar per noms com Skepta, el rei del grime.

Nozinja

L’accelerat electro que ve de Sud-àfrica

El cartell artístic del Sónar és eminentment anglosaxó i europeu, però no hi falten propostes d’altres procedències. Per exemple, el frenètic electro del sud-africà Nozinja, que creix a partir de ritmes de la música tradicional shangaan. Altres exemples són la improvisació a partir del folklore turc d’Insanlar, l’avantguarda etíop de Mikael Seifu, la intersecció d’electrònica i ritmes colombians de Las Hermanas i la influència andina en la música de l’equatorià Nicola Cruz.

Spotify vs. BBC

¿Somien els algoritmes a ser prescriptors culturals?

El Sónar+D proposa un debat entre dos models culturals: Algoritmes contra prescriptors: com descobrim el nostre pròxim artista favorit? En un racó del ring, Matt Ogle i Ajay Kalia, de Spotify; en l’altre, Jeff Smith, cap de programació de BBC2 i BBC6 Radio. Al mig, Kate Crawford, investigadora de Microsoft Research que reflexiona sobre el paper del big data en el consum cultural. Qui decidirà la programació del Sónar en el futur?

stats