Publicitat
Publicitat

Arts escèniques

Els pontífexs del Festival d'Avinyó

El president francès François Hollande inaugurarà aquest vespre al Palau dels Papes un dels festivals escènics més influents del món. Són els noms que marquen el teatre que vindrà.

Simon McBurney

El fundador de la companyia anglesa Complicite és el director associat del Festival d'Avinyó i inaugurarà la magestuosa Cour d'Honneur del Palau dels Papes aquesta nit. Presentarà Tha master and margarita , que passarà pel Grec del 28 al 28 de juliol, una versió del clàssic de Bulgàkov que fusiona el teatre més senzill (actors i cadires) i les noves tecnologies. "És la història la cultura occidental, la de Crist i Ponç Pilat".

John Berger

McBurney ha vol compartir l'admiració i amistat amb John Berger donant protagonisme a les seves paraules per obrir i tancar el certamen. Director, autor i l'actriu Juliette Binoche llegiran a la Cour d'Honneur l'obra D'A a X i Berger, que té 85 anys, amb la seva filla interpretarà la correspondència Est-ce que tu dors?

T. Ostermeier

Després d'haver vist els Shakespeares de Thomas Ostermeier al Teatre Lliure, el públic rigolià orfe de teatre alemany té una cita ineludible amb aquest Ein volksfeind [Un enemic del poble], un clàssic de Henrik Ibsen. El director de la Schaubühne de Berlín s'enfronta -en l'obra que estrenarà a casa seva al setembre- a un text que retrata el capitalisme i el pes aclaparador dels diners en la nostra societat. Una reflexió sobre el poder i la raó de la majoria. Ostermeier denuncia les falses democràcies que regnen als països occidentals (en realitat governades per l'economia liberal) i alerta del perill que derivin en dictadures incontrolables i expansives. Posa la bona fe del Dr. Stockmann en la línia de l'honestedat i el fanatisme i es qüestiona la transparència. A l'escenari, una direcció amb tots els recursos plàstics feta des de les vísceres.

S. Braunschweig

El festival compleix amb la funció legítima de ser el gran aparador del teatre francès que es veurà al país veí la temporada que ve. És el cas de Six personnages en qûete d'auter , un Pirandello que obrirà l'any al teatre nacional de La Colline, a París, del qual Stéphane Braunschweig és director artístic. La seva aposta són les noves escriptures escèniques contemporànies, en sentit ampli, sigui d'autors del XIX o vius.

Katie Mitchell

Es va plantar al món del teatre amb una companyia que es deia Clàssics low cost i va fer reescriure a Martin Crimp La gavina (que aquí va dirigir David Selvas). Va ser artista associada del temple de la dramatúrgia contemporània, el Royal Court Theater, i actualment ho és del National. La directora anglesa ha polaritzat audiències, però sembla que han guanyat els admiradors. Estrena dues obres: Els anells de Saturn , basada en la novel·la de W.G. Sebald i Ten billion , en la qual el científic Stephen Emmott surt a escena per explicar com les decisions que prenem com a espècie afecten mediambientalment el món.

Romeo Castellucci

Després que a París hi hagués manifestacions contra el seu últim espectacle Sobre el concepte de rostre, en el fill de Déu , per irreverent, els directors del festival d'Avinyó, Vincent Baudriller i Hortense Archambault, han tornat a apostar pel que va ser el seu artista associat el 2008, Romeo Castelluci. Sempre que aposten per un artista segueixen l'evolució de la seva carrera. L'artista plàstic de Cesena estrena The four season restaurant , un espectacle inspirat per un fet real: quan Mark Rothko va retirar les pintures que li havien encarregat en aquest restaurant perquè no va poder sportar la superficialitat de la clientela. Castellucci s'interroga sobre l'home i la imatge, sobre l'aparença. Un treball que emmarca dins el cicle El vel negre del pastor .

Sidi Larbi Cherkaoui

El ballarí belga marroquí, un dels noms més admirats de la dansa contemporània a Barcelona, torna a explorar la complexitat de la identitat i la mescla estètica i ètnica que, de fet, ja corre per les seves venes. Després de treballar amb monjos Shaolin o amb la bailaora María Pagés, Cherkaoui s'acompanya d'una cantant libanesa i un percussionista japonès per demostrar que totes les creences religioses tenen punts en comú, que la tradició, la memòria i la identitat és un Puz/zle , com titula l'obra.

La programació off

La programació paral·lela del festival omple els carrers de bullici i homes-anunci que són ja de per si un espectacle. Un miler de propostes es poden veure en diferents espais escènics de la ciutat provençal. Aquest any hi hauran destacades vuit companyies catalanes com el Circ Eia, Pelmànec, Pere Faura, Alba Sarraute, Katraska, Los Excéntricos, el Cor de Teatre i Mariantònia Oliver.

Josef Nadj

L'artista que va ballar el Paso doble amb Miquel Barceló presenta Atem , el seu desè espectacle a Avinyó. Mim, actor, músic i ballarí, Josef Nadj torna amb una obra delicadíssima. Es fica dins d'una capsa de 3 per 4 amb Anne-Sophie Lancelin, només il·luminats per espelmes. 60 espectadors es colen en la seva intimitat, inspirada pel quadre La melanconia de Dürer.

Romeu Runa i Miguel Moreira

Hi ha pocs creadors de fora de l'Europa Central al festival: Bogotà, Johannesburg, Escandinàvia i Portugal, d'on són el director de teatre Romeu Runa i el ballarí Miguel Moreira. Hi apareixen amb nom propi, però amb un padrí excel·lent, Alain Platel, en una producció dels ballets C de la B. A The old king un únic intèrpret interpreta un home al principi o la fi dels temps. El rei, un rèptil entre el caos, intenta aixecar-se i retrobar la seva humanitat. Una pintura abstracta en constant moviment.

Més continguts de