Cultura 26/07/2016

La preocupació per la seguretat no silencia els aplaudiments en la inauguració de Bayreuth

El festival obre amb un 'Parsifal' amb referències a l'islam i mesures extremes de seguretat

Reuters
2 min
Preocupació per la seguretat a Bayreuth

BayreuthLa preocupació per la seguretat després dels homicidis d'Alemanya, juntament amb les referències islàmiques del muntatge de l'òpera 'Parsifal', de Wagner, van motivar una obertura encara més nerviosa que mai al famós Festival de Bayreuth, dedicat al compositor alemany. Però el públic va aplaudir, aquest dilluns a la nit, i va silenciar momentàniament les pors.

El reforç policial a l'entrada que condueix a la Festspielhaus de Bayreuth, del segle XVIII, va obligar el públic a caminar fins al cim i es van registrar les bosses de mà. La catifa vermella per a autoritats i vips es va cancel·lar, així com les recepcions oficials i els brindis postestrena, ja que el govern de Baviera va anunciar que els seus funcionaris no assistirien a l'acte per respecte a les nou víctimes que van morir pels trets d'un adolescent a Munic.

Peter Emmerich, portaveu del festival, afirmava que la preocupació per la seguretat tindria un gran impacte al festival, també pel fet que un home sirià va fer esclatar un explosiu fora d'un festival de música a Ansbach, a 135 km de Bayreuth, en el quart atac violent al país sobre civils en menys d'una setmana.

Al final, la producció va funcionar sense dificultats, amb la soprano russa Elena Pankratova com la temptadora Kundry, el baix-baríton alemany Klaus Florian Vogt com el 'sant boig' Parsifal i el baix alemany Georg Zeppenfeld com a Gurnemanz, un dels guardians del Sant Grial, que es va endur grans aplaudiments. El paper del director alemany Hartmut Haenchen, que havia substituït a l'últim minut el director Andris Nelsons –baixa a causa de diferències artístiques amb el festival–, també va ser ser molt celebrat.

Hi va haver poques i inevitables esbroncades, i també forts aplaudiments, per al director alemany Uwe Eric Laufenberg, per una versió de l'òpera que se situa en una església deteriorada, que la premsa diu que és a l'Iraq. Amb soldats vagant per l'església i ignorant de forma arrogant els Cavallers del Grial, i les dones del repartiment vestides amb el que semblava un nicab, cobrint-los tota la cara excepte els ulls, la producció havia suscitat molts articles suggerint que això podria ofendre els musulmans. Laufenberg va respondre que el seu treball era "panreligiós".

stats