27/06/2016

Les ‘quatre estacions’ del Festival de Música Antiga dels Pirineus

3 min
Les ‘quatre estacions’ del Festival de Música Antiga dels Pirineus

BarcelonaEl Festival de Música Antiga dels Pirineus (FeMAP) és un tres per u: un festival especialitzat, una aposta de cohesió territorial i una oferta turística per mantenir viu el patrimoni i els paratges naturals muntanyencs durant les quatre estacions de l’any. Tot això sumat es tradueix en 43 concerts de 17 formacions que se celebraran en 28 municipis de tres estats diferents.

Geogràficament el festival es reparteix pel territori que va de Sant Joan de les Abadesses a Bossost i d’Ordino a Riner. És a dir, del Ripollès a la Vall d’Aran i d’Andorra al Solsonès. Això fa que puguin vendre la cita com el “festival de música antiga més gran d’Europa”, afirma Albert Batalla, alcalde de la Seu d’Urgell. També per la seva durada, entre l’1 de juliol i el 27 d’agost. Cada any s’han sumat nous municipis a una iniciativa que vol ser un contrapès als festivals de la costa, que concentra la majoria de públic a l’estiu.

Per això a la música hi sumen una experiència pirinenca, amb visites comentades a espais patrimonials, activitats paral·leles i mostres gastronòmiques, així com 50 packs turístics amb hotel inclòs per facilitar el viatge al melòman. Els concerts més especials, que ja són tota una tradició, són els que es fan a l’estany Gento, a la vall Fosca. Un altre dels atractius és que els preus són molt econòmics: dels 4 als 22 euros.

El cartell de la sisena edició del FeMAP compta amb dos concerts de producció pròpia. Un és l’espectacle inaugural, una peça popular del repertori barroc, Les quatre estacions de Vivaldi, que s’ha encarregat al violinista lleidatà Joan Espina, que al seu torn ha fitxat instrumentistes especialitzats en la interpretació amb criteris històrics que són dels territoris FeMAP o que han tingut relació amb el festival. Serà una inauguració també tres per u: a la Seu, a Puigcerdà i a Berga els dies 1, 2 i 3 de juliol. L’altra producció pròpia serà el concert Les músiques del Baró de Maldà, a càrrec del Qvixote Quartet i amb Carles Canut llegint fragments del dietari de l’aristòcrata del segle XVIII en marcs tan singulars com l’església de Santa Maria de Taüll i l’espai cultural La Lira de Tremp.

Defensar el segell català

El director del festival, Josep Maria Dutrèn, lamenta la poca atenció que les produccions del FeMAP han rebut de les institucions i els equipaments catalans, quan tenen nivell i vocació per fer gires i, de fet, han fet bolos per algunes ciutats de l’Estat. També destaca que més de la meitat dels concerts de la programació siguin de formacions catalanes. “Ens hi sentim obligats perquè el 80% del nostre pressupost ve de les administracions públiques i, per tant, hem de contribuir amb el nostre repertori i amb els músics del país”, defensa. El pressupost és de 400.000 euros i prové sobretot dels ajuntaments i de la Generalitat.

Entre les formacions locals destaquen la Companyia Musical, el conjunt vocal Barcelona Ars Nova, l’Acadèmia 1750 , l’Ensembre O Vos Omnes i Música Reservata de Barcelona. També hi ha grups més joves com Inégal Consort, amb la soprano Marta García Cadena, o duets de petit format. Amb repertori hispànic hi actuaran Harmonia del Parnàs, La Ritirata i la Capella dels Ministrers -que faran un viatge per la Mediterrània de la mà de Ramon Llull-. D’estrangers, Il Coro d’Arcadia amb la soprano María Cristina Kiehr i Gli Incogniti.

L’any passat van assistir al FeMAP uns 4.000 espectadors. Com a novetat enguany han organitzat un festival paral·lel, el FeMAP Social, amb 15 concerts a domicili per a col·lectius en risc d’exclusió social a càrrec d’alumnes del nou Conservatori de Música dels Pirineus i també 8 tallers preparatoris.

stats