Publicitat
Publicitat

Les raons del dolor

L'hivern del comissari Ricciardiés qualsevol cosa menys una novel·la policíaca a l'ús. Híbrid de relat històric, ambientat en el Nàpols feixista de començaments de la dècada dels 30, i d'intriga whodunnit a l'estil Agatha Christie, amb un assassinat per resoldre i una àmplia galeria de sospitosos sense coartada i amb motius suficients per desitjar la mort de la víctima, la primera novel·la de Maurizio De Giovanni (Nàpols, 1958) té també alguns ingredients de fantasia sobrenatural -una mica com el nen de la pel·lícula El sisè sentit: el protagonista té el do de sentir les darreres paraules i de veure els darrers gestos dels morts- i està tota amarada d'aquella atmosfera greu, afligida i romàntica de les bones històries d'amor.

No cal dir que un híbrid d'aquestes característiques podria haver donat com a resultat un Frankenstein de gèneres literaris absolutament abominable. No és el cas. Prenent com a punt de partida la mort d'un il·lustríssim cantant d'òpera, assassinat al seu camerino la nit de l'estrena de la seva nova funció, Maurizio De Giovanni munta una història molt ben travada, en què tot encaixa de manera natural: el misteri criminal, el retrat de la societat napolitana de l'època, "la perenne recerca de les raons del dolor" a què es veu empès el comissari a causa del seu do inquietant i la melangia sentimental que suscita un amor potser impossible.

L'escriptor napolità domina a la perfecció l'ofici d'explicar una història, fa gala d'una prosa sòbria i eficaç i es revela un mestre a l'hora de construir una colla de personatges -el capellà melòman, el divo despòtic, el secretari servil o la viuda despitada- que resulten emblemàtics sense ser ni arquetips ni caricatures. Sobretot és molt potent el personatge del comissari Ricciardi: de família aristocràtica però obsedit per la seva feina, encara jove però ja afligit per aquell desconsol dels vells que poden dir que coneixen a fons la vida...

Una novel·la, en fi, molt notable, a la qual només se li pot retreure una resolució un pèl fàcil, banal, de la trama de misteri.

Més continguts de