Publicitat
Publicitat

PUBLICACIÓ CULTURAL

La revista ‘Núvol’ desembarca al paper

El primer número inclou articles de Ramon Solsona, Adrià Pujol i Tina Vallès

Després de cinc anys navegant pels mars d’internet, la revista Núvol conquereix nous horitzons i pren forma en paper. La capçalera especialitzada en cultura, dirigida i editada per Bernat Puigtobella, aterra aquest cap de setmana als quioscos amb un primer número de 160 pàgines que inclou els articles més llegits a la web i també textos inèdits.

D’aquesta manera, Núvol proporciona als seus lectors “l’oportunitat de tenir la revista en format tangible”, alhora que vol projectar-se a nous públics: “Volem convidar aquelles persones que no ens coneixen a entrar a la web oferint-los els articles que han tingut més recorregut”, afirma Puigtobella. Per això la publicació, que té un preu de 10 euros i es pot aconseguir amb l’ARA fins al 2 de juliol, està pensada com “una revista bonica, que es pugui llegir i es pugui mirar”. A més, incorpora elements per empènyer els lectors cap al món virtual, com ara codis QR i etiquetes com les que es fan servir a Twitter. De fet, la publicació no s’estructura a partir de disciplines artístiques, que és com s’organitza a la web, sinó que ho fa a través de hashtags, és a dir, conceptes encapçalats per un coixinet. “Ens serveixen per explicar que som una revista digital i per presentar els grans temes de Núvol a partir de paraules clau”, subratlla l’editor de la capçalera.

Entre aquestes etiquetes hi ha conceptes “internacionalment coneguts”, com ara el de mansplaining, sota el qual s’aixopluguen reportatges i articles d’opinió al voltant de l’actitud paternalista dels homes sobre les dones. Els mestres, Shakespeare i l’escriptura són altres temàtiques que nodreixen la publicació, on també hi ha espai per a etiquetes “inventades”, com ara Homofabra, que engloba textos sobre el català actual. Els escriptors Ramon Solsona, Mercè Ibarz, Enric Casasses, Tina Vallès i Adrià Pujol, entre d’altres, firmen alguns articles de la capçalera, que ha tirat endavant després d’una campanya de micromecenatge amb la qual es van recaptar més de 19.000 euros. Segons Puigtobella, “els hashtags han exercit de guia per escollir els continguts”, però també s’ha procurat “que hi hagi un equilibri d’articles escrits per homes i dones”.

Treure el cap al món del paper

Tot i que amb aquest primer número Núvol fa una incursió al paper, la intenció de la revista no és deixar l’entorn digital, on té al voltant de 100.000 usuaris únics mensuals segons dades de l’Oficina de Justificació de la Difusió (OJD). “Som com dofins que saltem un moment fora de l’aigua. Internet és el mar, el nostre medi natural”, indica l’editor.

El camí que ha seguit Núvol contrasta amb la trajectòria de la majoria de publicacions en premsa escrita, que primer han sortit en paper i després han fet el salt al món digital. Puigtobella, però, defensa que aquest viatge invers no implica nedar a contracorrent. “És una manera de treure el cap, una via per explorar i convèncer el públic”, assegura. En funció de la resposta dels lectors amb aquest primer número la revista adoptarà un caràcter semestral o anual.

Les

Més continguts de

le
PUBLICITAT
PUBLICITAT