Cultura 04/08/2012

El sector musical posa a la venda entrades anti-IVA

L'increment de l'IVA del 8% al 21% podria encarir entre 4 i 18 euros el preu de les entrades de concerts i festivals. El sector ha reaccionat posant a la venda entrades abans d'hora i abonaments anti-IVA.

Laura Serra
2 min

BARCELONA"A les penes, punyalades". Aquest és el lema del festival PopArb, que ahir anunciava que, tot i que encara no saben com aplicaran l'increment de l'IVA del 8% al 21%, treuen a la venda aquest agost un abonament anticipat per a l'edició del juny del 2013. Valdrà 40 euros, mentre que aquest any l'entrada general costava 50 euros i que, si repercutissin tot l'increment de l'IVA en l'abonament, costaria 56 euros el 2013. És una estratègia habitual que els festivals animin la venda d'entrades amb alguns mesos d'antelació i sense tenir ni un nom al cartell, però aquest any s'hi afegeix la urgència per l'amenaça de l'IVA. El Sónar, per exemple, just després de tancar l'edició d'enguany ja va posar a la venda les entrades del que ve. Al juliol, l'abonament valia com a l'any 2005. A l'agost, val com el del 2006: 125 euros -el mateix que el festival de Benicàssim-. Com a referència, aquest 2012 el preu final de les entrades del Sónar era de 155 euros i seria de 173,6 el 2013 si s'hi aplica el 21% de l'IVA.

El Primavera Sound directament ha posat a la venda un abonament anti-IVA un mes abans del previst "com a resposta a la decisió del govern", han anunciat. L'estalvi és de 15 euros (val 130 euros i en valdrà 145) i, a més, ofereixen l'opció de pagar-lo en tres terminis. I fins i tot els grans auditoris de clàssica han reaccionat. El Liceu allarga el període de venda d'abonaments, reduïts i populars, sense l'augment de l'IVA, fins al 28 de setembre. A més, no el repercutiran als espectacles familiars i de dansa. El Palau de la Música tampoc l'aplicarà per a funcions escolars, familiars i als abonaments, però dilluns posarà a la venda tota la temporada perquè qui compri abans del 31 d'agost no pagui extra.

Macroconcerts, macropreus

Tots els sectors afectats -teatre, cine, música- ja van avisar que les empreses no podrien assumir la pujada i l'hauria de pagar el client. És el que farà la promotora Live Nation amb les entrades de Lady Gaga o Jack White i Los Conciertos Sumblimes amb Wilco (pujaran entre 4 i 14 euros en funció de l'entrada). Neo Sala, de Doctor Music, està negociant amb els mànagers de cada grup els marges de negoci. El concert de Justin Bieber podria passar de 60 euros a 67 i el de Leonard Cohen, de 70 a 78,5. ¿Val la pena comprar abans de l'1 de setembre? "Rotundament sí", diu Sala.

stats