Cinema
Cultura 18/06/2012

Primer tast públic del tsunami de 'Lo imposible'

J. A. Bayona presenta a Barcelona davant la premsa i professionals del sector 6 minuts de la pel·lícula amb l'innovador sistema de so en 3D Imm Sound, que trasllada amb ferotge intensitat la fúria de l'onada que va arrasar la costa de Tailàndia el 2004

Ara
2 min

BarcelonaEnmig d'una gran expectació, aquest dilluns s'ha presentat al cinema Diagonal Mar de Barcelona un tast de 6 minuts de 'Lo imposible', el nou llargmetratge de J. A. Bayona, el segon que dirigeix el cineasta barceloní després de debutar el 2008 amb 'El orfanato'.

La cita s'emmarcava en la convenció per a distribuïdors CineEuropa, que se celebra aquests dies a Barcelona i que el dia 21 concedirà a J. A. Bayona el premi International Director of the Year. L'acte tenia com a objectiu presentar en societat el nou sistema de so 3D creat per l'empresa catalana Imm Sound, que s'ha exportat amb èxit a cinemes de tot el món, un format sonor que augmenta la sensació d'immersió de l'espectador reproduint el camp acústic de forma natural.

Bayona ha explicat que 'Lo imposible' ha representat un "llarg viatge" de tres anys, un trajecte que va arrencar "sense saber com faríem tot el que volíem fer, aprenent sobre la marxa". El director, que ha treballat amb el mateix equip amb el qual ja va treballar a 'El orfanato' i ha rodat a Tailàndia, Barcelona i a l'estudi de La Ciutat de la Llum d'Alacant, ha reivindicat el potencial de la indústria cinematogràfica local. "Aquí podem fer tot el que vulguem", afirmava.

Els sis minuts que s'han projectat de 'Lo imposible' mostren l'impacte del tsunami del 2004 en un complex vacacional de Tailàndia. Allà hi són el matrimoni interpretat per Naomi Watts i Ewan McGregor i els seus tres fills, gaudint de la piscina del complex hoteler: jugant a pilota, llegint un llibre a la vora... Tot d'una, la ràdio deixa de sonar. Els ocells xisclen i volen tots en direcció a l'interior. I una remor profunda i poderosa es comença a percebre. Precedida per la imatge de palmeres llunyanes que van caient una darrere l'altra, finalment, arriba una onada, no pas gegantina, però sí aclaparadora, destructiva.

Després de l'arribada del tsunami hi ha uns segons de caos i confusió i, a continuació, veiem emergir de l'aigua el personatge de Naomi Watts, agafada amb desesperació a una palmera que aguanta dempeus, mentre un riu eixordador d'aigua l'envolta. La càmera s'allunya i contemplem l'abast de la destrucció del tsunami, que arrossega amb fúria tot d'objectes i vegetació. Sense temps per recuperar-se, Watts veu passar un dels seus fills arrossegat pel corrent. Incapaç d'atrapar-lo, es deixa anar i és conduïda amb violència per l'aigua, colpejada i ferida pels objectes que arrossega el tsunami.

Intens, dramàtic i feroçment realista, el fragment ha deixat el públic sense alè i ha sigut rebut amb grans aplaudiments. "El repte era com explicar la història des del punt de vista dels supervivents", explicava Bayona. "M'agradaria que els espectadors marxessin a casa amb la mateixa sensació que tenen els personatges, amb el desassossec del supervivent. I per això calia convertir la pel·lícula en una experiència immersiva, per a la qual cosa el so 3D d'Imm Sound ens ha ajudat molt".

stats