CINEMA
Cultura 03/07/2015

Els zombis es fan forts a la programació de Sitges

El festival projectarà les noves pel·lícules d’Arnold Schwarzenegger i Elijah Wood

Xavier Cervantes
3 min
01. Arnold Schwarzenegger protagonitza Maggie. 02. Una de les alumnes de la pel·lícula Cooties. 03. Michael Fassbender al westernSlow west.

BarcelonaUn dels moments més engrescadors del Festival de Sitges de l’any passat va ser la baralla entre zombis nazis i bolxevics en terres noruegues de la pel·lícula Dead snow 2. La flexibilitat dels no-morts, que tan aviat funcionen en clau de comèdia com de terror, els ha convertit en una petita hegemonia dins del gènere fantàstic, i en l’edició del Festival Internacional de Cinema de Catalunya Sitges 2015, que se celebrarà del 9 al 18 d’octubre, els zombis tornen a fer-se forts. A més, en diferents registres. Per exemple, en el drama apocalíptic Maggie, dirigit per Henry Hobson i protagonitzat per Arnold Schwarzenegger. “És una excel·lent interpretació del protagonista de la saga Terminator ”, va dir ahir el director del festival, Ángel Sala, sobre aquesta “apocalipsi zombi”.

Un altre to, entre el gore i la comèdia, té Cooties, el film de Jonathan Milott i Cary Murnion en què Elijah Wood és un mestre de primària que ha de lluitar per la supervivència contra una canalla infectada decidida a menjar-se el cos docent. Maggie i Cooties són només dos exemples del poder dels no-morts en una programació que Sala, amb l’entusiasme que el caracteritza, descriu com a “molt variada”. “Aquesta any la collita ofereix pel·lícules molt diferents, des de la comercialitat més absoluta al vessant més experimental”, diu.

Malament aniríem si no fos variada una programació amb 165 pel·lícules, una vintena menys que l’any passat. “Sí, són menys, però no crec que ho noteu”, fa broma Sala, conscient que el festival oferta una quantitat de títols inabastable per a un ésser humà sense superpoders.

Dins d’aquesta varietat hi ha espai per a la nova pel·lícula d’Anton Corbijn, Life, un drama que desconstrueix la vida de James Dean des del punt de vista d’un fotògraf interpretat per Robert Pattinson, i per a Victoria, el film de Sebastian Schipper rodat en un únic pla seqüència i protagonitzat per la barcelonina Laia Costa. “ Victoria va ser una de les revelacions del festival de Berlín”, recorda Sala, i també la gran triomfadora en els premis anuals del cinema alemany, en què Costa es va endur el guardó a la millor actriu.

Nicole Kidman i Fassbender

Pel Festival de Sundance van passar títols que a l’octubre es veuran a Sitges. Un és Strangerland, un film amb Nicole Kidman i Joseph Fiennes en què el director Kim Farrant recupera el to del cinema australià dels anys 70. Un altre, Slow west,un western fantasmagòric dirigit per John McLean i amb un repartiment que inclou Michael Fassbender. També es van programar a Sundance Cop car, una pel·lícula de Jon Watts que Ángel Sala connecta amb La nit del caçador i Sang fàcil, i Turbo kid, una producció canadenca que el director de Sitges descriu com la confluència “nostàlgica” de Mad Max i Els Goonies.

En l’àmbit més estrictament terrorífic destaca la pel·lícula índia Ludo, de Qaushiq Mukherjee i Nikon. “És una de les sorpreses del terror d’aquest any. I quan dic terror és terror”, assegura Sala. De la factoria Blumhouse, creadora de les sagues Insidious i The purge, arribarà The gift, de l’australià Joel Edgerton.

Tot i que aquest any desapareix la secció dedicada a l’Àsia, Sitges continua fidel al cinema asiàtic i a noms com el japonès Takashi Miike, que presentarà Yakuza apocalypse: the great war of the underworld, un títol que no necessita gaires explicacions. Una altra de les bones notícies del Japó, en aquest cas de l’animació, serà la projecció de Miss Hokusai, l’adaptació que Keiichi Hara ha fet del manga Sarusuberi de Hinako Sugiura. Pel que fa a la producció catalana, el festival estrenarà Summer camp, el debut com a director d’Alberto Marini, guionista de Mientras duermes de Jaume Balagueró. Sitges també acollirà l’ opera prima de José Skaf, Vulcania, a més de títols que ja s’havien anunciat anteriorment com ara El cadáver de Anna Fritz, d’Hèctor Hernández Vicens, i Segon origen, l’adaptació de Mecanoscrit del segon origen que ha dirigit Carles Porta.

La programació completa del festival, que premiarà Nicolas Winding Refn amb la Màquina del Temps, es coneixerà més endavant, perquè algunes pel·lícules es projectaran al Festival de Toronto, i Sitges no les pot anunciar abans.

stats