Desè dilluns de vaga al metro amb efectes en tots els transports

La reducció de passatgers no es compensa amb els increments en autobusos, Renfe i Tram, i augmenta la congestió de trànsit en vies d’entrada a Barcelona

Barcelona arriba avui al desè dilluns laborable consecutiu de vaga parcial al metro, després que la setmana passada els treballadors rebutgessin la proposta del Govern per resoldre el conflicte amb un arbitratge extern d’obligat compliment per a les dues parts, que TMB sí que havia acceptat. Entre les 7 i les 9 del matí han circulat el 40% dels trens sense incidències destacables. No obstant això, TMB ha indicat que des de les 7.40h s'han hagut de fer regulacions de passatge a l'estació de la Sagrera a l'enllaç de la línia 1 amb la línia 5 per motius de seguretat, així com per evitar aglomeracions a les andanes. Segons els sindicats, la vaga ha tornat a tenir un seguiment d'entre el 90 i el 95%. Durant les dues hores de vaga, el nombre d'usuaris al metro s'ha reduït un 26% respecte la mateixa franja en un dia normal.

D'altra banda, al voltant de les set del matí la venda de bitllets a l'estació de Vallcarca de la línia 3 ha quedat fora de servei per actes vandàlics. TMB ha puntualitzat que al llarg del dia es repararan les màquines de venda de bitllets que han quedat malmeses.

 Les aturades es repetiran entre les 4 i les 6 de la tarda. Entre les 20.30 i les 22.30 h, els serveis seran del 20%. La resta de la jornada el servei serà l’habitual.

L’oferta és insuficient per absorbir la demanda d’un dia normal, cosa que fa que TMB recomani buscar mitjans alternatius, però també és clarament insuficient per absorbir la demanda d’un dia de vaga. Segons les estimacions provisionals difoses per l’empresa en les últimes setmanes, la reducció de la demanda entre les 7 i les 9 del matí ha oscil·lat entre el 22% i el 29%. La demanda en dies de vaga ha sigut, per tant, d’entre el 78% i el 71% del normal, molt per sobre del 40%.

Les vagues van començar el 24 d’abril i, després d’un dilluns festiu, n’hi va haver durant quatre setmanes seguides al maig. Amb la reiteració, el descens del nombre de viatgers va ser cada setmana més fort, i el quart dilluns consecutiu de vaga del maig hi va haver la reducció més forta, del 29%. La setmana després d’un nou dilluns festiu, per contra, hi va haver la reducció més suau, del 22%. Durant el juny, al contrari que al maig, la reiteració no ha provocat cap patró regular.

Un estudi intern de TMB sobre l’efecte de diferents tipus de vagues en l’oferta i la demanda, al qual ha tingut accés l’ARA, constata que en vagues parcials com la d’avui no només cau molt més l’oferta que la demanda, sinó que una caiguda i l’altra van a destemps. Durant les hores de vaga, la circulació de trens s’ajusta de manera precisa al percentatge de serveis mínims fixat, i queda bastant per sota del normal també en l’hora anterior i en l’hora posterior. Després, però, torna al 100%.

La reducció del nombre de validacions, en canvi, arriba tard respecte a la franja horària de vaga, especialment al matí. De les 7 a les 8 encara baixa poc, i és de les 8 a les 9 quan s’observa la caiguda més forta. Entre les 9 i les 11, però, la demanda es manté a un nivell semblant. En les franges horàries centrals, que no estan afectades per la vaga, el nombre de validacions es torna a acostar al d’un dia normal, però no del tot. Durant bona part del dia, la circulació és l’habitual i el nombre de viatgers no.

Un altre estudi, en aquest cas de l’ATM, difós divendres per l’agència ACN, revela que els dilluns de vaga al metro hi ha 164.000 passatgers menys al sistema integrat de transport. Durant tot el dia, el metro té 235.000 passatgers menys que un dia normal, i el tram urbà dels Ferrocarrils, 13.000 passatgers menys. La demanda es redistribueix cap als autobusos de TMB, amb 66.500 viatgers més, i de l’AMB, amb 13.000 viatgers més. Renfe guanya 3.500 viatgers, i el Tram, 1.500.

Segons l’estudi de l’ATM, els dilluns de vaga també augmenta la congestió de trànsit en algunes vies d’entrada a Barcelona amb vehicle privat, com la B-23 des del Baix Llobregat, la C-58 des del Vallès i la C-31 des de Badalona. La vaga afecta menys el trànsit en vies com l’A-2 des de Pallejà, la B-20 des de Castelldefels i la B-20 des de Montgat, corredors en què el viatge també es pot fer amb Renfe.

Bosch vol que Colau lideri

El president del grup municipal d’ERC a l’Ajuntament de Barcelona, Alfred Bosch, va aprofitar el dia abans de la jornada de vaga per demanar la dimissió de la regidora de Mobilitat i presidenta de TMB, Mercedes Vidal, per la gestió de la vaga de metro. Bosch considera que la tasca de Vidal al capdavant de TMB s’ha caracteritzat per la seva “ineficiència i incapacitat”. “És inadmissible que un responsable polític digui que no farà més propostes als treballadors. TMB i la seva presidenta han d’assumir responsabilitats davant el bloqueig que han generat i que cal resoldre immediatament”, va assegurar Bosch en un comunicat. Bosch va insistir que l’alcaldessa, Ada Colau, ha de liderar les negociacions amb els treballadors.

Per al regidor republicà, incentivar que el cotxe perdi presència a la ciutat és “incompatible amb el fet d’obstaculitzar el bon funcionament del transport públic”.

Més continguts de

Catalunya, radar a radar, multa a multa

Els radars recapten 254 milions en 5 anys

Ara Data publica les multes i els diners ingressats pels 242 radars de les carreteres catalanes

PUBLICITAT
incendis forestals

Per què Catalunya crema

L’oblit dels boscos i una estratègia centrada en l’extinció alimenta els grans incendis forestals

PUBLICITAT
Noms de nadó per a pares indecisos

Noms de nadó per a pares indecisos

Més curts, laics i mediàtics. Rànquings i tendències que expliquen la Catalunya del segle XXI. Així ha evolucionat l’onomàstica

PUBLICITAT
Bicis

Barcelona, revolució bici

L’augment de ciclistes obliga a revisar la convivència amb els cotxes i els vianants

La nova gramàtica del català. Imatge per a l'interactiu columna esquerra

10 coses que passaran a ser correctes amb la nova gramàtica

La 'Gramàtica de la llengua catalana' de l'Institut d'Estudis Catalans completa i actualitza la de Pompeu Fabra, de 1918-1933

fotoHome315

Tots els gols de Leo Messi

Així ha marcat el crac argentí amb el Barça