Molt més risc que et robin el cotxe a l’àrea metropolitana

Els cotxes de luxe ja es roben a prop de la frontera

Els robatoris de vehicles són un altre tipus de delicte en retrocés en els últims anys. Dels 13.276 robatoris i furts d’ús de vehicle de l’any 2011 es va passar a 8.774 l’any 2016, un descens acumulat de més del 33%. En l’inici del 2017, però, ha començat a repuntar: entre el gener i l’abril hi ha hagut un 9% més de robatoris de vehicles que en el mateix període del 2016. L’evolució dels robatoris és similar a la del parc de vehicles de Catalunya. Segons les últimes dades de l’Institut d’Estadística de Catalunya (Idescat), el 2011 es va assolir un màxim per sobre dels 5 milions de vehicles, el 2013 i el 2014 van baixar per sota dels 5 milions, i en l’últim any del qual hi ha dades, el 2015, han tornat a pujar per sobre dels 5 milions.

Les dades dels Mossos d’Esquadra mostren que la taxa de robatoris de vehicles en relació amb la població és molt més alta a l’àrea metropolitana de Barcelona que al conjunt del país. El districte de Sarrià-Sant Gervasi de Barcelona se situa al capdavant, seguit dels altres nou districtes de Barcelona, mentre que municipis propers a la capital, com Badalona o Rubí, també tenen unes taxes significativament superiors a la mitjana catalana.

La patronal del sector de les assegurances Unespa va publicar fa unes setmanes un informe encara més detallat, que calcula el risc de robatori en relació al total de vehicles assegurats, amb dades a nivell municipal per a tot Catalunya. Són, això sí, dades del 2015, i que no inclouen tots els vehicles sinó només els turismes assegurats contra el robatori. Segons Unespa, a Catalunya hi ha 3,9 milions de vehicles assegurats, dels quals un 60%, uns 2,3 milions, estan assegurats contra el robatori. En turismes, el percentatge d’assegurances contra el robatori puja fins al 74%. Es tracta, per tant, de dades parcials que no coincideixen amb les dels Mossos, però amb un nivell de representativitat important.

Sant Adrià, on hi ha més risc

D’acord amb aquest informe, el risc de robatori a Catalunya és lleugerament inferior al d’Espanya, i el de la demarcació de Barcelona és prop d’un 25% més alt que la mitjana catalana. Per municipis, però, no és a Barcelona ciutat sinó a Sant Adrià de Besòs on el risc és més alt. Concretament, el triple que la mitjana catalana. Per darrere de Sant Adrià se situen dos municipis de la rodalia de Tarragona, la Canonja i Constantí, i una llarga llista de municipis de l’àrea metropolitana de Barcelona, encapçalats per Badia del Vallès i Castelldefels, on el risc és més del 50% superior a la mitjana catalana. Segons aquestes dades, el risc a Barcelona ciutat s’assembla molt a la mitjana.

 

L’informe d’Unespa inclou els robatoris dels turismes i els robatoris d’objectes de l’interior, malgrat que les assegurances que cobreixen aquest supòsit són molt menys habituals i que els comunicats d’aquests robatoris també són molt menys nombrosos. Les dades d’indemnitzacions econòmiques, doncs, reflecteixen de manera força acurada el valor dels vehicles robats.

A Castelló d’Empúries, més cars

En les estadístiques del valor dels robatoris, les demarcacions de Lleida i Girona queden molt per sobre de la mitjana catalana. Per municipis, Castelló d’Empúries és el primer classificat, amb un valor mitjà que multiplica per 11 la mitjana catalana. En els primers llocs del rànquing també hi apareixen altres municipis del nord del país. Segons Unespa, això indica que els cotxes de luxe ja es roben a prop de la frontera per poder-los treure del país amb més facilitat.

A l’àrea metropolitana de Barcelona, els municipis amb un risc de robatori més alt no coincideixen amb els municipis amb un valor mitjà més alt. Torrelles de Llobregat, el Papiol i Sant Just Desvern són els tres primers classificats. A Barcelona ciutat el valor dels robatoris també està per sobre de la mitjana catalana.

Més continguts de

Catalunya, radar a radar, multa a multa

Els radars recapten 254 milions en 5 anys

Ara Data publica les multes i els diners ingressats pels 242 radars de les carreteres catalanes

PUBLICITAT
incendis forestals

Per què Catalunya crema

L’oblit dels boscos i una estratègia centrada en l’extinció alimenta els grans incendis forestals

PUBLICITAT
Noms de nadó per a pares indecisos

Noms de nadó per a pares indecisos

Més curts, laics i mediàtics. Rànquings i tendències que expliquen la Catalunya del segle XXI. Així ha evolucionat l’onomàstica

PUBLICITAT
Bicis

Barcelona, revolució bici

L’augment de ciclistes obliga a revisar la convivència amb els cotxes i els vianants

La nova gramàtica del català. Imatge per a l'interactiu columna esquerra

10 coses que passaran a ser correctes amb la nova gramàtica

La 'Gramàtica de la llengua catalana' de l'Institut d'Estudis Catalans completa i actualitza la de Pompeu Fabra, de 1918-1933

fotoHome315

Tots els gols de Leo Messi

Així ha marcat el crac argentí amb el Barça