Microsites Ara Data 26/02/2017

Més jove i petita que la 'start-up' mitjana: el perfil tipus al 4YFN

La meitat de les catalanes que hi van s’han fundat en els últims dos anys

A.g.m.
2 min
4YFN

BarcelonaEmpresa encara més jove, amb un equip encara més petit, i en una fase de finançament encara més inicial que la start-up mitjana. Aquest és el perfil tipus de les start-ups catalanes que assisteixen al 4YFN, el congrés dels emprenedors, comparades amb el conjunt de les start-ups catalanes. Ho revelen les dades del directori Start-up Hub d’ACCIÓ, que recull la informació de més d’un miler d’empreses d’aquest tipus.

La data de la fundació de l’empresa és la característica en què les assistents al 4YFN s’allunyen més de la mitjana. Per la filosofia del congrés, moltes tenen menys de quatre anys. Més del 88% de les assistents s’han fundat entre el 2013 i el 2016. De totes les start-ups catalanes incloses al directori d’ACCIÓ, en canvi, les que tenen menys de quatre anys són un 46%. Pràcticament la meitat de les empreses catalanes que van al 4YFN, un 47%, s’han fundat en els últims dos anys. En el conjunt de les start-ups catalanes, les fundades el 2015 i el 2016 són només un 19%.

La diferència en el perfil de les empreses també es nota, tot i que en menor mesura, en el nombre de treballadors i en la fase de finançament. De les start-ups que assisteixen al 4YFN, només un 5,7% tenen més de 10 treballadors.

En el total de les start-ups catalanes, la xifra pràcticament es duplica, i arriba al 10,2%. Pel que fa a la fase de finançament, de les assistents al 4YFN només un 6,7% són en una fase de finançament avançada (les anomenades sèries A, B o C, amb quantitats superiors al milió d’euros). En el conjunt de les start-ups catalanes, són gairebé el doble, un 11,9%.

L’ecosistema madura

Aquestes dades apunten que el 4YFN és un espai on les empreses noves van a presentar-se, i que quan tenen més rodatge ja no els interessa tant ser-hi. També reflecteixen, però, que l’ecosistema emprenedor català està madurant. En els últims anys la fundació d’empreses noves s’ha estabilitzat, i el creixement de les existents és cada cop més important.

L’any passat hi va haver sis rondes de finançament que van superar els 10 milions d’euros, amb la ronda de 88 milions del mercat de segona mà virtual Letgo al capdavant. Només començar el 2017, al mes de gener, aquesta quantitat ja ha sigut superada per una nova ronda de finançament, de 163 milions més, de la mateixa Letgo.

A més, aquest mes de febrer s’ha conegut la venda de l’empresa de videojocs per a mòbils Social Point a la nord-americana Take-Two, creadora de Grand Theft Auto, per uns 230 milions, que la converteix en un dels casos d’èxits més importants de l’ecosistema emprenedor català. La de Social Point s’ha sumat a les vendes, pocs mesos abans, de Trip4real a Airbnb o de Nubelo a Freelancer.

stats