Publicitat
Publicitat

Carles Torrecilla: "Estem recuperant els hàbits d'estalvi dels nostres avis"

Opulència "La gent feia coses que, si les haguessin explicat al seu avi, l'home no ho hauria entès, i això no era bo"

¿La crisi ha canviat la manera de comportar-nos com a consumidors?

No és la crisi la que ha canviat els nostres hàbits, van canviar durant els anys d'eufòria econòmica. Abans d'allò teníem uns hàbits de consum i d'estalvi bons que ens havien traspassat els nostres avis, però a partir del 2001 i fins al 2008, aquesta conducta va canviar totalment. El que està passant ara amb la crisi és que estem recuperant vells hàbits. Són uns bons hàbits, formen part de la nostra cultura.

En pots posar un exemple?

Fer la llista de la compra, imposar austeritat i racionalitat, comprar el que necessitem, acumular menjar al rebost i tancar llums.

Què hem deixat de fer per la crisi?

La crisi ha eliminat del consum molts autònoms que feien moure molts diners. Compraven productes cars, viatjaven i anaven a restaurants. Això ho han deixat de fer. Tot i això, hi ha un altre grup de gent que encara gasta, tot i que amb més moderació. La gent que ha conservat la feina, per exemple, no ha deixat d'anar de vacances, però ara fan escapades més curtes i més barates.

¿Ara som més conscients del valor dels diners?

Jo diria que ens hem adonat que les coses que donen més rendibilitat tenen més risc. Hem pres consciència dels riscos, perquè molta gent s'ha enganxat els dits creient i confiant en les gangues. Hem vist gent sense estudis ni coneixements fent unes operacions econòmiques molt difícils i s'han arruïnat. La gent feia coses que, si les haguessin explicat al seu avi, l'home no ho hauria entès, i això no era bo.

El llenguatge de la crisi s'ha instal·lat entre nosaltres.

Si, és així. Però també és cert que això passa sobretot entre la gent informada, els que llegeixen el diari o escolten la ràdio, perquè també hi ha la gent que quan sent parlar de crisi canvia de canal. Crec que els mitjans, en aquesta crisi, han fet una cosa molt bé: han recorregut molt als experts, com els professors, i això és interessant. S'ha explicat bé el que està passant.

Però és bo que en parlem tant?

El problema és que quan es diuen les coses pel seu nom la gent s'enfada, no sé si és bo parlar-ne tant, de la crisi. Per exemple, si diem que per crear llocs de treball s'han d'abaixar impostos als rics, la gent s'emprenyarà, però es així i a ningú li agrada sentir-ho.

Més continguts de

PUBLICITAT

El + vist

El + comentat

PUBLICITAT
PUBLICITAT