Publicitat
Publicitat

Cau el reciclatge i es recuperen cotxes vells

Electrodomèstics i cotxes

Els Mossos van detenir el dia de Sant Jordi dos joves que van saltar la tanca de la deixalleria de Manresa per robar dispositius electrònics i mòbils. És un cas més dels que ha denunciat aquesta setmana la plataforma mediambiental Recycla, que també ha apuntat que els usuaris deixen un 20% menys d'aparells per reciclar com a efecte de la crisi. El conseller delegat de la firma, José Pérez, argumenta que "hi ha parts valuoses en un mòbil que es poden reutilitzar".

"En els petits electrodomèstics el problema és que s'emporten el coure i llencen a qualsevol lloc les carcasses de plàstic, de cap valor i d'alt cost de reciclatge", afegeix Pérez. L'Àrea Metropolitana de Barcelona, en el seu últim informe de dades metropolitanes 2011, atribueix la reducció del reciclatge a la crisi i al tractament en els ecoparcs, però també quantifica en un 19% el descens de recollida de paper cartró, "com a conseqüència de l'actuació de recollidors aliens als serveis municipals", apunta l'informe.

També en xifres de descens i de canvi de tendències hi ha el sector de l'automoció, que el 2011 ja va registrar un percentatge de caiguda de vendes de nous vehicles que no es produïa des del 1993 (-17,7% a tot l'Estat). La crisi, en aquest sentit, no només s'ha concretat en un augment de les reparacions als tallers sinó en una transformació lenta però significativa del parc automobilístic. "Han aparegut cotxes, venuts de segona mà, que no circulaven", va apuntar divendres la directora general de Qualitat Ambiental de la Generalitat, Assumpta Farran.

Els tallers, segons un estudi d'Audatex, han patit en qualsevol cas aquesta caiguda de les vendes de vehicles nous i l'aparició de cotxes vells. "Els cotxes amb deu o més anys d'antiguitat van concentrar el 2011 el 9% de les reparacions al taller", segons aquest estudi, quan abans de la crisi només representaven el 2%. Una altra dada: les reparacions de cotxes nous costen una mitjana de 1.000 euros i això aporta més ingressos que no pas els arranjaments de vehicles vells. L'efecte pràctic final ha sigut ja el tancament de concessionaris i tallers històrics, com Prades Mataró, i les manifestacions que a principis d'any es van viure per salvar la plantilla de Prades de la Roca. El món de l'automòbil també ha experimentat concursos de creditors.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT