MOBILITAT
Dossier 21/08/2016

Copenhaguen: una ciutat sobre (dues) rodes

Hi ha més bicicletes que habitants i multipliquen per cinc el nombre de cotxes

Alan Ruiz Terol
2 min
AlemanyaEl 81% de les llars tenen com a mínim una bici

AalborgQuina és la millor ciutat del món per a ciclistes? Tres pistes: és al nord d’Europa, és la capital d’un país tan pla que l’horitzó no acaba mai i un dels seus barris és mundialment famós per, entre altres coses, permetre la venda de cànnabis. Si creieu que la resposta és Amsterdam, us equivoqueu.

Copenhagenize Design Company, una empresa de disseny urbà amb un nom gens sospitós, va coronar Copenhaguen com la millor ciutat del món per a ciclistes del 2015. Amsterdam, guanyadora de les anteriors edicions, va ser destronada i va quedar en segona posició. Barcelona és l’onzena de la llista.

Part del paisatge

Les bicicletes, com la roba negra i les melenes daurades, formen part del paisatge de la capital danesa, on sembla que hi hagi més bicis que persones. I no és una exageració. Segons l’Ambaixada Ciclista de Dinamarca, a Copenhagen, on viuen mig milió de persones, hi ha 650.000 bicicletes. De fet, és el mitjà de transport més popular. Hi ha cinc vegades més bicicletes que cotxes. Cada dia prop de la meitat de la població opta per les dues rodes per anar a treballar o a estudiar.

Montse Bach ha viscut a Copenhagen com a estudiant de medicina. La primera vegada que va trepitjar la ciutat va quedar sorpresa: “Hi ha moltíssimes bicis per tot arreu: al costat de les estacions de tren hi ha pàrquings immensos per a bicis, a tot arreu hi ha carrils bici i la gent, tant els ciclistes com els vianants, tenen un codi viari molt ben establert i tothom respecta les normes”.

Però Copenhaguen no és l’excepció, sinó la regla: les bicicletes són populars a la majoria de ciutats del país. Mar Companys ha viscut durant un any a Aalborg, on estudia un màster en desenvolupament i relacions internacionals: “Cada dia vaig en bici a la universitat, a comprar i també la faig servir per quedar amb els amics, és el meu mitjà de transport”.

La clau de l’èxit

Segons el conseller delegat de Copenhagenize, Mikael Colville-Andersen, l’èxit del model danès no té secrets. “La gent no va en bicicleta perquè vulgui salvar el planeta o perquè sigui barat”, diu. El motiu, assegura, és que la bicicleta és “el mitjà de transport més ràpid d’un punt a un altre”.

Com s’ha arribat fins aquí? Els carrers de Dinamarca ja anaven plens de bicis fa un segle. El seu ús va popularitzar-se encara més durant el període d’entreguerres i l’ocupació nazi, ja que era barat i pràctic. Les bicicletes van perdre pistonada als anys 60, quan l’economia va millorar i el cotxe va esdevenir un símbol del benestar. Però als 70 la història va fer un nou gir amb la crisi del petroli i els moviments ecologistes. La societat civil va pressionar el govern perquè afavorís les bicicletes, i la va escoltar. Des de llavors la millora de la infraestructura per a ciclistes ha sigut una prioritat de l’administració. Els resultats parlen per si sols.

stats