INICI DE CURS
Dossier 02/09/2017

Futur de l’escola: oportunitats i dificultats

El director d'Escola Nova 21, la directora de l’Escola Virolai, el pedagog Gregorio Luri i un professor de pedagogia de la Universitat de Barcelona (UB) responen a les preguntes clau

N.m.
4 min
Dues nenes de l’escola Els Encants jugant a l’aula amb els pinzells i la pintura, en una imatge d’arxiu.

Les preguntes

  1. Què és una escola innovadora?
  2. Quins són els handicaps de l’escola innovadora?

Eduard Vallory

“Cal que hi hagi suport real a les accions de canvi dels centres”

  1. Perquè una escola pugui ser innovadora cal que abans s’hagi actualitzat, que vol dir que estigui enfocada a la formació integral de la persona a través del desenvolupament de competències per a la vida. També que hagi adoptat pràctiques d’aprenentatge i organitzatives que ja sabem que funcionen gràcies a les proves i al coneixement existent. És des d’aquesta actualització, juntament amb el coneixement que es va generant sobre com aprenem les persones (com cal aprendre), que la innovació educativa esdevé una pràctica normal per trobar noves respostes a les necessitats canviants dels infants (què cal aprendre).
  2. L’escola que treballa per actualitzar-se i innovar ho fa assumint riscos. Com que les necessitats existents requereixen que tota escola arrisqui, cal convertir en polítiques públiques les accions que ho possibilitin. D’entrada, fent que l’escola desenvolupi les vuit competències per a la vida. Un altre dels punts necessaris és generar formació i acompanyament per a l’adopció de pràctiques d’aprenentatge personalitzat i d’avaluació global. A més, cal que hi hagi suport real a les accions de canvi dels centres i que es garanteixi la formació i selecció de docents i d’equips directius i l’estabilitat de claustre que possibilitin el projecte educatiu.

Coral Regí

“Cal anar cap a una escola centrada en els alumnes”

  1. L’escola és innovadora perquè estableix canvis per fer millor la seva funció. Es tracta d’avançar cap a una escola centrada en els alumnes, una escola organitzada per facilitar un aprenentatge vivencial, significatiu i continuat, que va més enllà dels temps i dels espais de l’escola. Així, treballa conjuntament amb les famílies i està vinculada i compromesa amb l’entorn pròxim i global. És una institució que fa créixer els alumnes en un entorn de valors compartits, de competències que els seran necessàries per continuar aprenent i, per damunt de tot, que educa joves amb il·lusió i autosuperació per continuar aprenent al llarg de la vida, que els fa implicar-se en la transformació i la millora del futur de tots.
  2. D’una banda, es tracta de garantir que els canvis que fem són eficaços. Ens calen eines i indicadors objectius i rigorosos que valorin els canvis fets per replantejar-los quan calgui. També cal assumir que l’acceleració dels canvis socials implica que l’escola ha de mantenir en tot moment una actitud de prospectiva, de recerca, de millora permanent que garanteixi que és una institució rigorosa però dinàmica i oberta. Una escola no és innovadora si no és capaç de mantenir una actitud de millora permanent. Finalment, ens cal comprometre per actuar com a dinamitzadors del canvi educatiu, perquè el canvi a l’escola és imprescindible i ha de ser un moviment que contagiï progressivament tot el sistema educatiu.

Gregorio Luri

“Per a l’escola innovadora té més valor el que és nou que el que és bo”

  1. En la pràctica, és una escola que considera més valuós el que és nou que que és bo, però que acostuma a oferir-nos pràctiques pedagògiques que poden ser bones però que no semblen gaire innovadores. Qui treballa en l’educació hauria de pensar més en termes educatius que en termes d’un -isme. Qualsevol moviment pedagògic que es defineixi com un -isme consumeix tantes energies reaccionant contra altres -ismes que acaba controlat per les seves fòbies, en aquest cas al pupitre, a la pissarra, a l’aula, a la classe magistral, a la memorització, al llibre de text, a l’examen... El que m’agradaria veure-hi és trajectòries clares, pràctiques reflexives i una concepció diàfana del que és una experiència educativa.
  2. No són externs, sinó interns. A Catalunya gaudeix d’un molt generós suport mediàtic i polític. En una societat que fa del pluralisme un principi fonamental, és lògic que hi hagi diferents tipus d’escola. I en una situació de minva de la natalitat no és gens sorprenent que hi hagi una competència entre marques escolars. El que cal és que cada escola es presenti de manera diàfana davant la societat mostrant, a més a més de les seves pretensions, les evidències empíriques en què es basen les seves metodologies i, especialment, els seus resultats.

Enric Prats

“El repte és estar sempre a l’aguait de les novetats”

  1. Una escola innovadora és una escola mirall en la qual es volen reflectir altres escoles. És una escola que ha sabut donar una resposta adequada a reptes nous o que ha sabut trobar noves maneres d’encarar els desafiaments de sempre. En molts sentits, és una escola de bandera, que fa de la innovació la seva marca d’identitat. Una escola innovadora no es limita a renovar mètodes o intervenir en els espais, sinó que revisa les seves finalitats, les normes internes, les relacions amb la comunitat i, en general, els rols de tothom que hi participa. Una escola innovadora és una escola més humanista.
  2. El repte principal d’una escola innovadora és no perdre pistonada i estar sempre a l’aguait de les últimes novetats i dels requeriments de l’entorn. Això pot generar una pressió important sobre els professionals i les famílies, que no sempre veuran recompensades les energies esmerçades. Exigeix, per tant, una dosi de convicció suplementària de tots els implicats. Cal també el convenciment que les coses no sempre sortiran com s’esperava perquè la innovació és imprevisible en el procés i en els resultats. És important saber rectificar a temps.
stats